Derfor fungerer podkast i rekrutteringsprosesser
I dag er podkast et populært og kjent begrep. Konseptet ble utviklet allerede tidlig 2000-tallet, og interessen har økt kraftig de siste årene. I dag finnes det podkaster for ulike målgrupper og med all verdens temaer. Du som lytter har mye å velge mellom, enten om du ønsker underholdning, nyheter eller ny kunnskap i øreproppene dine. Ordet podkast betyr bærbar kringkasting på etterspørsel, kort fortalt, du kan lytte inn når og hvor du vil.
Vi begynte å diskutere muligheten for bruk av podkast som et virkemiddel i våre rekrutteringsprosesser i oktober 2022. I løpet av noen få uker hadde vi gjennomført kurs i redigering, fått podkast-studioet vårt i postkassen, spilt inn flere “prøve-podkaster” og laget rutiner for gjennomføring.
Førstemann ut i podkast-studioet vårt var Hardanger og Voss museum. Vi publiserte denne første episoden 2. november 2022, og siden den gang har vi publisert totalt 70 podkaster fra Stillingspodden fra HAMNØY og Stillingspodden fra Knif Jobb.
HVORFOR?
Vi ønsket å bruke podkast som et verktøy for å gi interesserte kandidater mer informasjon om stillinger og virksomheter. Dette var informasjon som kom i tillegg til stillingsannonsen, og ga mer innsikt i temaer som arbeidsmiljø, organisering i virksomheten og hva som var viktigst for rekrutterende leder i jakten etter en ny kollega. Podkasten gir potensielle kandidater mulighet til å bli bedre kjent med lederen på en mer uformell, ekte og personlig måte.
At potensielle kandidater får god og tilgjengelig informasjon i rekrutteringsprosesser er svært viktig for en god kandidatopplevelse. Podkast er effektivt og fleksibelt i form av at informasjonen er tilgjengelig for kandidatene når og hvor det passer best. Det kan gi kandidaten en tryggere følelse rundt spørsmålet “er dette riktig stilling for meg?”.
HVA HAR VI LÆRT?
Oppsummert:
1. Økt respons fra kandidater
Vi opplever at kandidater setter stor pris på den lette og tilgjengelige informasjonen. Samtalen som kandidater får lytte til, gir god verdi både før, under og etter at søknad er sendt inn.
“Til slutt må jeg si at dette er den desidert beste stillingsannonsen jeg noen gang har sett! Det var virkelig verdifullt å høre på samtalen med selskapet, og jeg håper dette grepet blir brukt oftere i fremtiden. Bra jobbet! 👏👏
I vårt søk og kontaktarbeid får vi ofte tilbakemelding om at “jeg har det jo godt der jeg er nå”, og det kan oppleves usikkert å gå fra det kjente og gode til noe ukjent. Podkasten gir kandidater mulighet til å bli litt bedre kjent med fremtidig potensiell leder og kollega. Podkasten skaper trygghet til organisasjonen og stillingen, men også trygghet rundt det sosiale og mellommenneskelige. Det at Edvin Aarak, CFO i Geminor, har et småbruk med geiter, eller at Kim Boel Pedersen, administrerende direktør i Knif Regnskap, er FKH-supporter selv om han er fra Kristiansand, er ikke noe vi hadde inkludert i en vanlig stillingsannonse, men er temaer vi har vært innom i tidligere podkaster.
2. Høyere motivasjon
Stillingsannonser kan ofte oppfattes som generiske, og selv om vi jobber hardt med å ha fokus på det viktigste, kan det være vanskelig for potensielle søkere å få et godt innblikk i temaer som arbeidsmiljø, organisering og engasjement. Det er enklere å få dette frem gjennom en samtale.
“Jeg tok meg tid til å høre gjennom podcast-episoden, og først av alt vil jeg bare si at jeg syns det var en genial måte å introdusere en stilling og selskap – skikkelig innovativt!
3. Effektive samtaler og intervjuer
Podkast fører til at kandidatene sitter på mer informasjon tidligere i prosessen, slik at samtaler og intervjuer blir mer effektive. Vi opplever ofte at kandidater allerede før et førstegangsintervju kjenner bedriften og vi får brukt mer tid på å bli kjent med kandidaten.
4. Økt synlighet til stillingen
Podkast er gøy og er fortsatt et nytt verktøy å bruke i rekrutteringsprosesser. Vi har ved flere anledninger mottatt økt synlighet til stillingen i lokale avisartikler, samt ekstra delinger i sosiale medier.
5. Employer branding
Podkast er kanskje ikke det alle bedrifter fokuserer på og har som en del av innholdsmarkedsføringen sin. For mange av våre kunder er det en helt ny måte å kommunisere ut og skape engasjement på.
Lytt til Stillingspodden fra HAMNØY her eller der du hører podkast:
Har du behov for rekrutteringshjelp og ønsker å høre mer om Stillingspodden eller våre andre tjenester? Ta kontakt med en av våre dyktige rådgivere her.