4 av 10 ledere har feilansatt i 2018

4 av 10 ledere har opplevde å feilansette i 2018. Hvilke konsekvenser har feilansettelser for bedriften?

Analysebyrået Opinion har på oppdrag av Experis nylig gjennomført en spørreundersøkelse blant norske ledere. I rapporten fremkommer det at 4 av 10 ledere har opplevd å feilansette i 2018.

Feilansettelser forklares i denne rapporten som ansettelser der nyansatte ikke fungerer i typen stilling de er ansatt i og/eller i arbeidsmiljøet. Det kan være tilfeller der den nyansatte ikke lever opp til den formelle kompetansen, ferdighetene eller personligheten vedkommende ga uttrykk for i løpet av rekrutteringsprosessen. For alle typer bedrifter er feilansettelser en utbredt utfordring som koster mye tid og penger for å rette opp i etterkant.

Grundig rekrutteringsprosess undervurdert

Det kommer fram i undersøkelsen at mange ledere har en tendens til å undervurdere viktigheten av en grundig rekrutteringsprosess, og oppfølging av den nyansatte. Det er nettopp disse gode rutinene i en prosess som vil redusere sannsynligheten for feilansettelser.

Av lederne som er spurt mener 3 av 10 at de burde gjort mer for å unngå feilansettelser. Tiltak som en grundigere rekrutteringsprosess og bedre oppfølging av nyansatte er det lederne trekker frem som forbedringspotensiale.

Mangel på tid

Det ser ut til at ledernes mangel på tid er den hyppigste årsaken mot å kunne gjennomføre en grundig nok rekrutteringsprosess. Samtidig svarer 8 av 10 at det koster mye tid og ressurser å rydde opp etter feilansettelsene. Det vil da si at tiden man sparer i rekrutterings- og oppfølgingsfasen av nyansatte koster dyrebar tid fordi sannsynligheten for feilansettelser øker.

Rutiner for å sikre kvalitet

Blant grepene som blir brukt for å sikre kvalitet i prosessene er det å ringe referanser mest utbredt blant lederne. Hele 7 av 10 bruker denne metoden. Langt færre gjør søk på Google og i sosiale medier (3 av 10). Selskaper med mer enn 20 ansatte benytter seg også oftere av arbeidsprøver og profesjonelle rekrutteringspartnere for å redusere risiko (4 av 10 blant store selskaper mot 7 av 10 blant små). Derimot er mangelen på behovskartlegging før prosessen starter den største årsaken til at store selskaper feilansetter.

HAMNØY sin metodikk

Dersom du benytter HAMNØY som rekrutteringspartner kan du være sikker på at vi gjennomfører metodene som er med å sikrer best mulig kvalitet i prosessen. Vi gjennomfører grundige rekrutteringsprosesser fra A-til-Å og leder ansettelser trygt i hamn for våre kunder. Fra vår base i Haugesundregionen har vi hele Norge som arbeidsplass. Per februar 2019 har våre kunder gitt HAMNØY en gjennom­snitt­lig tilfredshetsscore på 9 av 10 poeng.

Har du et rekrutteringsbehov? Er du i en tankeprosess om fremtidig rekrutteringsbehov? Vi bistår i ansettelser på alle nivå i en organisasjon. Ta kontakt med oss i dag. Vi snur oss raskt rundt for våre kunder.

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no
Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

 

Les hele rapporten her: experis.no