Aktuelt

Bli kjent med menneskene i HAMNØY: Jan Tore Hamnøy

Bli litt bedre kjent med vår daglig leder og kaptein, Jan Tore Hamnøy. Han startet HAMNØY AS i desember 2014 og har med sin drive og målbevissthet bygd opp et solid selskap.

Beskriv deg selv med tre ord?

Som leder og hodejeger er jeg målbevisst, energisk og menneskefokusert.

Hva ville du bli når du var liten?

Fotballproff og fysioterapeut. Jeg var en seriøs fotballkeeper allerede i 12-års alderen og var overbevist om at jeg kunne nå langt som målmann helt til kneet mitt ble kronisk skadet i møte med en sørpete grusbane på Skodje. Det var vel egentlig den første motgangen i livet – og jeg klarte å riste skuffelsen av meg.

Oppvekst og bosted?

Jeg har vokst opp på Skodje på Sunnmøre, en bygd som snart blir en del av nye Ålesund kommune. Nå bor jeg på Frakkagjerd i Tysvær sammen med min familie.

Livssituasjon?

Gift med Elisabeth, en datter på 11 år og en sønn på 8 år.

Hva gjør du utenom arbeidstid?

Så ofte som mulig reiser familien til Seljestad på hytta. Jeg får ny energi av å være på fjellet, sommer som vinter. Ellers er det full fart i ukedagene med aktiviteter i familien og hodejakt på jobb. Jevnlige løpeturer er også viktig for meg i hverdagen.

Utdannelse og arbeidserfaring?

Jeg valgte utradisjonelt – og gikk rett fra videregående og ut i arbeidslivet. Sammen med en kamerat etablerte jeg min første bedrift som 21-åring – og vi fikk BAMA-Gruppen med som største aksjonær. Det ble nærmere tre år med knallhardt arbeid, mange motbakker og dermed bratt læringskurve. Det har formet meg som leder og menneske. Deretter gikk veien videre til mediebransjen og Vårt Land. Jeg hadde fem gode og utviklende år i Vårt Land – og i den lengste perioden arbeidet jeg som salgs- og markedsdirektør. I 2008 startet jeg som adm.dir. i Haugesunds Avis – og fra 2012 og frem til jeg sluttet i november 2014 arbeidet jeg som ansvarlig redaktør og adm.dir. i Haugesunds Avis og regiondirektør i Amedia med ansvar for region Haugalandet. Jeg etablerte HAMNØY AS i desember 2014 – og siden den gang har vi vokst steg for steg.

Hvorfor valgte du rekrutteringsbransjen?

Jeg så en mulighet i markedet – og vurderte det samtidig slik at min allsidige ledererfaring, interesse for mennesker og business, målbevissthet og energi kunne bli en god kombinasjon som rådgiver og hodejeger. Det har gått bra, og jeg opplever at jeg har en privilegert jobbsituasjon der jeg får gleden av å bli kjent med mange dyktige ledere, interessante kunder og jobbsøkere.  At HAMNØY har blitt et kompetent og drivende dyktig team har gjort hverdagen enda mer interessant og utviklende.

Hva er det kjekkeste med å være rådgiver / hodejeger?

Det er vanskelig å velge ut en enkelt del; jeg synes at helheten i prosessene er det som motiverer. Den første fasen er interessant og viktig; hva er det egentlige behovet? Hva skal løses? Hvilke mål skal vi nå som følge av ansettelsen? Det er alltid tilfredstillende å komme trygt og effektivt i hamn med ansettelsen. Noen ganger kan en rekrutteringsprosess bli mer utfordrende, men vi skal alltid komme trygt i hamn. Jeg setter veldig stor pris på å jobbe tett på kundene og være med i deres løpende strategiarbeid. Gode og riktige ansettelser er strategisk avgjørende for våre kunder – og derfor har jeg en meningsfull, viktig og utfordrende jobbhverdag.

Hvor ser du for deg HAMNØY om fem år?

Et veldig godt spørsmål. Det har skjedd mye siden starten for snart tre år siden. Ambisjonen min var å skape en interessant og energigivende arbeidshverdag. Jeg tror at HAMNØY har alle muligheter for å vokse steg for steg både i Haugesundregionen og ellers i Norge, men det viktigste vil alltid være å levere høy kandidat- og kundetilfredshet. Hver gang.

Livsmotto?

Ikke direkte et livsmotto, men mer et tankesett og en grunnholdning: Livet har lært meg at det lønner seg å arbeide hardt, oppføre seg skikkelig og at det alltid finnes en god løsning.

Bli kjent med menneskene i HAMNØY: Bjørg Hildrum Saltveit

Bjørg Hildrum Saltveit begynte som researcher hos oss i august og har fra første dag bidratt med sin digitale kompetanse og journalisterfaring. Hun er det naturlige samlingspunktet i vår lille organisasjon og vi er glad for å ha fått henne med på laget. Bli bedre kjent med Bjørg her:

Bjørg i Gdansk

Beskriv deg selv med TRE ord?

Positiv, kreativ og sosial.

Hva ville du bli når du var liten?

Frisør, som ofte var drømmen for små jenter. Har fortsatt et minne om damene med råkule buffalosko som klipte meg. Hadde senere lyst å bli etterforsker etter å sett litt for mye på C.S.I.

Oppvekst og bosted?

Jeg er født og oppvokst i Haugesund, med har trønderblod i årene fra min mor som kommer fra bygda i Nord-Trøndelag. Det følger med mange minner fra lange bilturer og gårdsbesøk fra jeg var liten. Byjente som jeg var, valset jeg gjerne rundt med kjole og hatt mens jeg beundret dyrene på gården. Etter videregående flyttet jeg til Lillehammer. Her opplevde jeg en ny form for vinter, og fikk meg et saftig klimasjokk. Neste stopp var fødestedet til Skibladner, Gjøvik, der jeg bodde mens jeg tok bachelorgrad. Da jeg var ferdig ble jeg nysgjerrig på resten av verden, og bodde i halvannet år på Australias østkyst for å studere videre og få nye perspektiv. Hjemmekjær som jeg er, flyttet jeg sommeren 2014 tilbake til Haugesund. Kort oppsummert kan jeg vel påstå at jeg har hatt en opplevelsesrik klimareise.

Livssituasjon?

For tiden bor jeg og min samboer i en leilighet sentralt i byen og gjør det vi kan for å dyrke våre felles interesser som bla. friluftsliv, trening og reising. Vi er begge veldig glade i dyr, og låner hunder av venner og familie når sjansen byr seg.

Hva gjør du utenom arbeidstid?

Jeg liker aktivitet og kultur. Trener ukentlig innebandy og spinning. Ellers er jeg også glad i å gå tur sammen med gode venner og utnytte kulturtilbud som kino, teater og konserter. Slapper også gjerne av i sofaen med en god tv-serie. Jeg får energi av å være sosial, så helgene mine er ofte fullpakket.

Utdannelse og arbeidserfaring?

Jeg fikk interessen for media da jeg gikk medier og kommunikasjon på Vardafjell vgs, og hadde på slutten av tiden der lyst til å jobbe med film. Gjennom studieårene fikk jeg testet meg på flere områder innenfor medieproduksjon, og ble med tiden interessert i journalistikk. Jeg peilte meg derfor inn på “Journalism and Mass Communication” i Australia.

Underveis i studieløpet jobbet jeg også flittig som ekstrahjelp i butikk. Da jeg kom tilbake etter studiene i Australia, tok det tid før jeg hadde oversikt over mulighetene jeg hadde i Haugesund. Jeg var innom forskjellige steder før jeg gledelig havnet hos HAMNØY i en prosjektstilling ut 2017.

Hvorfor valgte du rekrutteringsbransjen?

En tidligere jobberfaring gjorde at jeg fikk smaken på rekrutteringsbransjen. Da Hamnøy søkte lagspillere ble det derfor naturlig å søke. Selskapet kunne vise til gode resultater, profesjonalitet og fokus på kompetanseutvikling, noe jeg setter høyt.

Hva er det kjekkeste med å være researcher/markedsfører?

Det kjekkeste med denne stillingen er at jeg hele tiden er under utvikling. Siden oppstart i august har jeg lært mye spennende om rekruttering og markedsføring. Jeg står fritt til å hele tiden utforske nye muligheter for Hamnøy og være med å bidra til utviklingen. Det er spennende å være med på laget i et gründerselskap som virkelig satser og har hatt god vekst siden oppstart.

Hvor ser du for deg Hamnøy om fem ÅR?

Selskapet vil ha en enda sterkere og synligere posisjon i markedet, både på Haugalandet og i resten av Norge. Vi vil utvikles i takt med verdiene våre som er diskré, fleksibel, effektiv og kompetent. Om fem år vil vi fortsatt levere tjenester av høy kvalitet og jobbe like hardt for at kunder og kandidater skal sitte igjen med en positiv opplevelse. Samtidig skal vi hele tiden følge den teknologiske utviklingen og sikre god og ny kompetanse innad i selskapet.

Livsmotto?

For meg er det viktig å behandle alle likt og med respekt uansett kjønn, alder, legning, livssituasjon, tro og nasjonalitet.  Vi er alle mennesker, og det bør være en av våre viktigste oppgaver å være rause og ville andre vel.

Researcher, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

– HAMNØY har styrket sin digitale tilstedeværelse

I påsken i år gjorde vi et komplett hamskifte: Lansering av ny profil og nye Hamnoy.no. Nå har det gått et halvt år siden lanseringen – og vi har fordypet oss i «tall som teller».

Når vi sammenligner de siste seks månedene med nøyaktig samme tidsperiode i fjor ser vi en markant vekst i antall økter, brukere og sidevisninger. Vi har oppnådd anslagsvis en tidobling både i antall økter, brukere og sidevisninger. I 2017 har vi hatt en solid vekst i antall rekrutteringsoppdrag – og vi har opprettholdt vår kundetilfredshet på 9,0 av 10.

Hamnoy.no mobil

Tall som teller:

  • Økter: 30.515 (3.033)
  • Brukere: 20.343 (2.345)
  • Sidevisninger: 72.580 (7.137)

Periode: 7. april til 7. oktober 2017. Tall for samme tidsperiode i fjor i parentes. Kilde: Google Analytics.

I september i år satte vi ny rekord i antall unike brukere med hele 5.131 unike besøkende. Takk for besøket! 

Vi er godt fornøyd med det komplette hamskifte som vi gjennomførte i vinter. Det viktigste vi kan gjøre for å fortsette å øke oppslutning, engasjement og antall rekrutteringsoppdrag er å fortsette å jobbe som besatt for våre kunder. Med det hamskifte vi har gjennomført har vi fått en digital presentasjon og en helhetlig profil som bidrar til at vi fremstår slik vi ønsker og legger til rette for en fortsatt positiv utvikling.

Digital synlighet og høy digital aktivitet er svært viktig for oss som hodejegere i arbeidet med å nå ut til flest mulig attraktive kandidater.

Vi ønsker å rette en stor takk til våre kreative samarbeidspartnere i Iversen Skogen og Idrift Web. De laget henholdsvis vår nye profil og nettside. Her kan du lese om prosessen.

 

– Er din organisasjon klar for å møte 2018?

Vi er i den tiden på året der strategier, investeringsplaner og budsjetter finslipes. Når planleggingen er over gjenstår det vanskeligste: Å sikre gjennomføringskraft, aktivitet og resultater i tråd med planene. Er din organisasjon klar for å møte fremtiden? Hvilke forbedringer bør dere gjøre i organisasjonen for å nå nye høyder i 2018, 2019 og 2020?

Fremtiden krever ny kompetanse. Planlegging og utvikling av fremtidens organisasjon er strategisk avgjørende for suksess. Ved å planlegge og igangsette rekrutteringsarbeidet så tidlig som mulig vil du bidra til å øke sannsynligheten for å lykkes. Vårt råd er derfor klart: Dersom du planlegger å opprette og implementere nye stillinger i 1. kvartal 2018 haster det å gå i gang med rekrutteringsarbeidet.

Grundige rekrutteringsprosesser tar tid. En godt planlagt rekrutteringsprosess kan ta fire til fem måneder fra prosessen starter til din nye medarbeider er klar for oppstart. En ansettelse i november vil dermed vanligvis bety oppstart 1. mars.

Vi er et rekruttering- og råd­givnings­firma med base i Hauge­sund­regionen og hele Norge som arbeids­plass. Vi løser mange typer opp­drag, men det grunn­legg­ende målet er alltid likt – å legge til rette for lang­siktig verdi­skapning hos våre kunder. For å oppnå dette har vi defi­nert fire kjerne­verdier som skal kjenne­tegne en­hver Hamnøy-represen­tant i enhver situasjon; Diskré, fleksibel, effektiv og kompetent.

Vår omfattende leder­er­faring og metodiske til­nærming til arbeids­opp­gavene sørger for topp kvalitet i alle ledd. Og like viktig – vi har engasje­mentet til å matche ambi­sjonene. Vi lever av å yte service, og legger vår stolt­het i å alltid være til­gjenge­lige for våre kunder.

Per oktober 2017 har våre kunder gitt HAMNØY en gjennom­snitt­lig score på 9 av 10 poeng. Hver kunde som har be­svart evaluer­ingen har gitt sin vurder­ing basert på en samlet vurder­ing av hvor for­nøyd kunden er med arbeidet som ble ut­ført i pro­sessen. Vi har gleden av å jobbe for mange attraktive kunder. Les gjerne utsagn fra noen av våre kunder.

Dersom dere har behov for å igangsette en konkret rekrutteringsprosess, eller ønsker å diskutere ulike utfordringer og muligheter din organisasjon står ovenfor, er du alltid velkommen til å ta kontakt:

Jan Tore Hamnøy, rådgiver / hodejeger, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Else-Margrete Liknes, rådgiver / hodejeger, tlf. 969 11 135, eml@hamnoy.no

Pål Meyer, rådgiver / hodejeger, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Else-Margrete Liknes har blitt DNV-GL sertifisert rekrutterer

For oss i HAMNØY er det viktig å kontinuerlig utvikle og utvide kompetansen vår. Det er derfor gledelig å annonsere at vår rådgiver / hodejeger Else-Margrete Liknes har oppnådd sertifisering som rekrutterer i henhold til DNV-GL-standard. 

Else-Margrete er blitt sertifisert

Bakgrunn for standardisering av rekrutteringskompetanse er blant annet for å sikre:

  • homogen og tilstrekkelig kompetanse innen fagområdet, herunder metode, verktøy og seleksjon
  • vedlikehold og/eller utvikling av kompetanse innen fagområdet
  • bruk av kvalitetssikrede metoder
  • at faget utøves basert på ekspertise og gode rutiner innen fagområdet
  • at rekruttering blir utført av personer med kompetansen til å sikre ansettelse av rett kandidat
  • forutsigbarhet for kandidatene ved lik praksis av faget
  • gode rekrutteringsprosesser som bidrar til positiv omtale av bedriften og bygger opp under varemerket

Kilde: dnvgl.no

To av våre rådgivere / hodejegere er nå sertifisert av DNV-GL: Jan Tore Hamnøy ble sertifisert i januar 2015

Har du behov for rekrutteringshjelp? Ta gjerne kontakt med Else-Margrete på tlf. 969 11 135 eller e-post eml@hamnoy.no.

Bli kjent med menneskene i HAMNØY: Pål Meyer

Pål Meyer (35) startet i HAMNØY 5. september i år, og viser seg å være en kunnskapsrik, positiv og profesjonell lagspiller. Vi er stolte av å ha Pål med på laget fremover i en spennende tid. Bli litt bedre kjent med vår nye rådgiver du også:

Pål Meyer med sønn

Oppvekst og bosted?

Jeg er fra Bergen og mer presist Ytre Sandviken. Etter mange år i Vestlandets hovedstad, og en spennende jorden rundt-reise, bestemte min samboer og jeg oss for å søke lykken i Stavanger. Nå har jeg vært eksilbergenser i 10 år og trives veldig godt i mer åpent landskap og blæst, med havet og fjellene tett på.

Beskriv deg selv med 3 ord?

Løsningsorientert, besluttsom og samvittighetsfull.

Hva ville du bli når du var liten?

Ettersom jeg alltid har likt variasjon var vel drømmen en kombinasjon i mellom profesjonell windsurfer, dykker og pilot.

Livssituasjon?

At livet byr på interessante vendinger har jeg fått erfare de siste 8 årene. Vi har flyttet tre ganger, fått like mange barn (8,6, og 1 år), pusset opp hus, bygget hus og fått stasjonsvogn. Spennende og utfordrende jobber hører også med. Det ligner mistenkelig på en A4-tilværelse, og kanskje er det nettopp det. Men så har vi også gjort bevisste valg og prioritert det vi selv mener er det gode liv. Vi bor nærme vannet, har mange gode venner og familie tett på og kan enkelt dra ut i naturen når vi vil tilbringe kvalitetstid sammen.

Hva gjør du utenom arbeidstid?

For tiden står mine barn og samboer først i rekken, men jeg er veldig glad i frihetsfølelsen fjellet gir meg enten det er på telemarkski i nysnø om vinteren eller på fottur til en av de lokale fjelltoppene der jeg bor. Fridykking er også en av mine favoritter ettersom det å bruke lungene som eneste luftreserve på dypt vann gir en utrolig tilstedeværelse. Men må innrømme at jeg for øyeblikket og sikkert en god stund fremover har slagside mot familiemann heller enn action-mann.

Utdannelse og arbeidserfaring?

Master i endringsledelse med arbeidserfaring fra lærerike leder- og spesialistroller hovedsakelig innen HR i selskaper som Gjensidige Forsikring, Statoil ASA, DeepOcean Management AS og Privatsykehuset Haugesund AS. Må tilføre min fartstid som navigatør i den Kongelige Norske Marine, min tiårige karriere som juletre-pusher for Norges hyggeligste bonde (les: Hans Haukås), og diverse strøjobber innen serviceyrke. Fellesnevneren har hele tiden vært det å jobbe med mennesker, salg, rådgivning og service.

Hvorfor valgte du rekrutteringsbransjen?

Jeg valgte bransje ut i fra hva jeg har lært passer meg som person, hvor jeg kan utvikle mine sterke sider og hvor jeg får spille på alle erfaringene jeg har gjort meg underveis i arbeidslivet. Det å jobbe med å treffe på kundens behov opp imot de rette kandidatene er krevende og veldig spennende.

Hva er det kjekkeste med å være rådgiver/hodejeger?

Det å få jobbe utforskende mot mennesker og bedrifter, gjøre gode analyser, spille på min personal- og organisasjonserfaring, og å bidra til å realisere potensiale hos kunder og kandidater er noe jeg synes er veldig kjekt med jobben. Samtidig er kravet til å være løsningsorientert og tilgjengelig når noen trenger din hjelp noe jeg trives med.

Hvor ser du for deg HAMNØY om 5 år?

I prinsippet kan alle menneskene vi er i kontakt med potensielt bli vår neste kunde så å levere på profesjonalitet, kompetanse, respekt og diskresjon er avgjørende for veien videre. Om 5 år vil HAMNØY fortsatt levere gode kunde- og kandidatopplevelser med en enda sterkere posisjon både i det lokale og nasjonale markedet. Vi skal være i front på utnyttelse av teknologi og digitale løsninger slik at vi metodisk kan jobbe smartere og bruke tiden på det viktigste; nemlig kunden og kandidatene.

Livsmotto?

Leter fortsatt etter et originalt livsmotto, men så langt er erfaringen at hvis du møter mennesker på en hyggelig måte øker sjansen for å møte hyggelige mennesker.

 

Rådgiver / hodejeger, Pål Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

HAMNØY inngår samarbeid med Berlitz

Mange av våre kunder er internasjonalt orienterte virksomheter. For å lykkes internasjonalt er virksomhetene avhengig av medarbeidere som har gode språkferdigheter i engelsk. I de fleste norskbaserte organisasjoner er det også viktig med gode kommunikasjonsferdigheter i norsk, både skriftlig og muntlig. I jobbsammenheng er profesjonell og god kommunikasjon nødvendig uavhengig av språk. Nå lanserer vi derfor, i samarbeid med Berlitz, en tjeneste som vil bidra til å kvalitetssikre kandidaters språkferdigheter.

HAMNØY er opptatt av kvalitet i alle deler av prosessen – og vi søker hele tiden etter løsninger og partnere som har verktøy som vi kan implementere i våre prosesser for å løfte kvaliteten ytterligere i våre rekrutteringsprosesser. Vi arbeider analytisk og systematisk – og er opptatt av å få frem mest mulig informasjon om kandidatene så tidlig som mulig i prosessen. Vår målsetning er å gi våre oppdragsgivere et solid og best mulig beslutningsgrunnlag – og dermed få frem styrker og svakheter ved kandidatene slik at vi får alt er på bordet før ansettelsen blir gjennomført.

Gjennom å samarbeide med Berlitz kan vi tilby våre kunder to ulike former for testing av kandidaters språkferdigheter i engelsk:

  • Berlitz Test of Speaking Skills: Telefontesting med skriftlig evaluering innen 36 timer etter at testen er gjennomført. Testen er utviklet av Berlitz  i samarbeid med University of Illinois. Testen gir en klar og tydelig evaluering av kandidatens kommunikasjonsferdigheter.
  • Berlitz Online Proficiency Test: Online språktest med øyeblikkelig skriftlig vurdering med oversiktlige resultater. Testen gir en god vurdering i kandidatens lytte- og leseferdigheter så vel som grammatikk og ordforråd.

På samme måte lanserer vi muligheten for testing av språkferdigheter i norsk, skriftlig og muntlig. Også denne tjenesten leveres av Berlitz. Vi vil også vurdere behovet for å kunne tilby testing av ferdigheter i andre språk.

I en god del av våre prosesser utfordrer vi kandidatene til å utarbeide en presentasjon med besvarelse av konkrete spørsmål og oppgaver som er relevante for stillingen. Noen ganger ønsker vi besvarelsen på norsk og andre ganger på engelsk. Dette er gode praktiske utfordringer som vi har god erfaring med. En slik utfordring tester kandidatene på mange felt: Språk, presentasjon, innhold, forberedelser, struktur, oppgaveforståelse, evne å prioritere og evne til å skape begeistring.

Har du spørsmål til oss om rekrutteringshjelp? Vi lever av å yte service, og legger vår stolt­het i å alltid være til­gjenge­lige for våre kunder.

Ta kontakt og opplev det selv: Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en i team HAMNØY:

Jan Tore Hamnøy, rådgiver / hodejeger, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Else-Margrete Liknes, rådgiver / hodejeger, tlf. 969 11 135, eml@hamnoy.no

Pål Meyer, rådgiver / hodejeger, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no 

Bjørg Hildrum Saltveit, researcher / digital markedsfører, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

HAMNØY flytter inn i Løa

(PRESSEMELDING):

I februar 2018 flytter rekruttering- og rådgivningsfirmaet HAMNØY inn i det nye kontorbygget Løa på Frakkagjerd i Tysvær kommune. Med base i Haugesundregionen og hele Norge som arbeidsplass, har hodejegerne i HAMNØY jaktet etter kontor- og møtelokaler sentralt plassert på Haugalandet, med kort avstand til Haugesund lufthavn. Løa ble dermed en god match for det snart tre år gamle rekrutteringsfirmaet. 

– Vi gleder oss til å kunne tilby våre ansatte, og kunder og kandidater i Haugesundregionen, moderne og sentrale kontor- og møteromslokaler. Etter tre år med god utvikling og vekst er dette en naturlig utvikling for vårt firma, sier gründer og hodejeger Jan Tore Hamnøy i HAMNØY AS.

– Det har blitt et kjennemerke for oss at vi er et mobilt firma. Som team og hodejegere jobber vi sammen i skyen – og vi er opptatt av å utnytte digitale løsninger og verktøy for best mulig samarbeid og effektivitet. Slik skal det fortsatt være. Vi skal fortsatt være digitale og lettbeinte – og snu oss raskt rundt for kunder og kandidater – enten vi hjelper kunder i Haugesundregionen, i Årdal, på Nordfjordeid, i Bergen, i Ålesund, i Molde eller i Oslo. Vi skal fortsatt ha hele Norge som arbeidsplass – og vi vil fortsatt ha vår base i Haugesundregionen, sier Jan Tore Hamnøy.

– Vi har jaktet etter et egnet sted som kunne matche våre ønsker: Fleksible løsninger og høy kvalitet, sentral plassering i Haugesundregionen og høy grad av diskresjon for kunder og kandidater. Alt dette har vi funnet i Løa, sier Hamnøy.

Løa bygges tett på naturen. Bygget vil bli på ca 1.100 kvadratmeter. Utformingen og estetikken er nyskapende og nøye gjennomtenkt av gründerne bak bygget; Øyvind Sjo og Anne og Leif Bjarte Krogstad. Konseptet er en moderne låve i industristil.

– Daglig leder Øyvind Sjo i Løa AS sier at han er glad for at HAMNØY har valgt å satse på Løa. Slik vi har lært firmaet å kjenne tror vi Løa vil bli en meget god møte- og arbeidsplass for hodejegerne i HAMNØY. Vi har jobbet for å finne frem til gode løsninger tilpasset firmaets behov. Spesielt hensynet til diskresjon for kandidater og kunder har vært et viktig moment i prosessen, sier Øyvind Sjo.

– Sjo forteller videre at HAMNØY får lokaler med eget inngangsparti og at gjester tilbys enkel adkomst med blant annet gratis parkering og mulighet for elbil-lading. Byggingen av Løa er i gang og målsetningen er at lokalene skal være klar for innflytning 1. februar 2018.

 

 

Bli kjent med menneskene i HAMNØY: Else-Margrete Liknes

Else-Margrete Liknes (36) startet i HAMNØY 2. januar i år, og har siden vist et sterkt engasjement for kunder, kandidater og faget. Hun er en profesjonell, grundig og effektiv hodejeger. Hennes ærlige og redelige vesen er høyt verdsatt av kolleger, kunder og kandidater. Bli litt kjent med Else-Margrete du også:

Oppvekst og bosted?

Jeg er oppvokst på Karmøy og bor nå på Jæren. Studietiden min tilbrakte jeg i Bergen og jeg har bodd 14 år til sammen i byen mellom de syv fjell.

Hva ville du bli når du var liten?

Befal (som storebror)

Hva gjør du utenom arbeid?

Når jeg ikke er på jobb liker jeg å være sammen med venner og familie. Jeg er et bedagelig anlagt friluftsmenneske, så innimellom blir det hverdagsmiddag på stormkjøkken, men sjelden noen langturer med veldig tung sekk.

Utdannelse?

Jeg har en master i personalledelse fra Universitetet i Nordland, og en bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi fra Universitetet i Bergen. Det var nok litt tilfeldigheter som fikk meg inn på fagområdet, men en stor interesse for menneskelig samhandling og dynamikken i organisasjoner har nok gjort at jeg fullførte.

Arbeidssted?

Å bo på Jæren og jobbe i et selskap med hovedsete i Haugesund fungerer godt. Jeg har knapt vært samme sted i mer enn to uker de siste fem årene, så litt reising og pendling er jeg vant med. Dagens teknologiske hjelpemidler gjør det også uproblematisk å sitte et annet sted og samtidig være en del av “gjengen” i Haugesund. Alt i alt skaper dette en fleksibel arbeidshverdag.  

Hvorfor valgte du rekrutteringsbransjen?

Var vel litt bransjen som valgte meg. Hadde ikke veldig god innsikt i hva bransjen krevde eller gav når jeg gikk inn i den for seks år siden. Men i dag, etter å ha lært mye, ser jeg at mye av suksessfaktorene er gode analyser, ærlighet og genuin interesse for å finne gode løsninger.

Det kjekkeste med å jobbe som rådgiver/hodejeger?

Å få møte så mange ulike mennesker er absolutt det kjekkeste med jobben. Både kunder og kandidater. Det å skape gode samtaler og få være med å bidra at nye medarbeider- og arbeidsgiverrelasjoner oppstår er veldig spennende.

Hvor ser du for deg HAMNØY om 5 år?

Jeg tror HAMNØY AS om fem år fremdeles vil være en toneangivende aktør innen rekruttering og rådgivning. Vi vil være de som viser fleksibilitet og tilpasningsdyktighet gjennom å høre på kundens behov og ligge langt fremme i å benytte oss av innovative samhandlingsløsninger og det nyeste innen digitale verktøy. I bunnen av alt ligger god faglig forankring innen fagfeltet vi jobber med.

 

Rådgiver / hodejeger, Else-Margrete Liknes, tlf. 969 11 135, eml@hamnoy.no

 

– Derfor bør din bedrift ansette en Community Manager

Virksomheter som ønsker å skape oppmerksomhet omkring sine produkter og tjenester har i dag utallige kanaler å velge i mellom. Du har kanskje hørt markedsførere snakke om betalt, fortjent og eid oppmerksomhet? Du har kanskje hørt og sett at enkelte bedrifter nå ansetter en Community Manager? Men hva handler det egentlig om? I denne bloggposten skal vi forsøke å forklare mer hva en Community Manager kan gjøre for din virksomhet.

Først tilbake til betalt, fortjent og eid oppmerksomhet:

  • Betalt oppmerksomhet er den oppmerksomheten du får gjennom betalte kanaler.
  • Fortjent oppmerksomhet handler ofte om aktiviteter for å få redaksjonell omtale i media, i tillegg til å skape engasjement og dialog i sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram.
  • Den oppmerksomheten du skaper gjennom egne kanaler, som for eksempel en firmablogg og profiler i ulike sosiale medier, kalles eid oppmerksomhet.

Community management handler om å opplyse og å hjelpe tilhengerne og kundene til merkevaren gjennom innhold, dialog og spredning.  Kjøpsprosesser blir mer og mer digitale. Vi kartlegger og søker oss frem til informasjon digitalt. Vi leser, sonderer og handler. Digitalt.  

Fortjent og eid oppmerksomhet blir viktigere og viktigere for å bygge og utvikle en solid merkevare. Ved å bruke mer ressurser på å skape oppmerksomhet om ditt eget merkenavn vil du kunne få mer verdi ut av de samme ressursene. Du vil kunne bygge din egen posisjon og oppslutning omkring ditt eget merkenavn, gjennom å engasjere publikum, kunder og følgere på en positiv måte direkte knyttet ditt eget merkenavn fra a-til-å. Ved å styrke kvaliteten og engasjementet i egne kanaler øker du også sannsynligheten for å lykkes med fortjent oppmerksomhet og samtidig kan oppnå større effekt ved betalt oppmerksomhet. 

Som merkenavn blir det mer og mer avgjørende å tenke og handle som som et mediehus. Alt handler om å lage godt innhold i alle kanaler. Innhold kan være alt fra en enkel facebook-post, gode bilder, videosnutter og relevante artikler om bl.a.  produkter, tjenester, kunder og ansatte. Noen eksempler på hva en Community Manager kan gjøre i din virksomhet:

  • Jakter konstant på muligheter for å øke engasjement og oppslutning omkring merkenavn og virksomheten
  • Analyserer og er tett på trafikktall, rekkevidde og engasjement
  • Lager bildefiler tilpasset hver enkelt kanal; nettsiden, ulike sosiale medier, nyhetsbrev og annet markedsmateriell
  • Er ansvarlig for utarbeidelse av innhold og publisering i ulike kanaler som: Nettsiden, e-nyhetsbrev, blogg og ulike sosiale medier
  • Utvikler møteplasser og engasjerer seg i merkevarebyggende og relasjonsbyggende aktiviteter som trekker følgerne, kundene og publikum nærmere merkevaren
  • Lager annonse- og reklamemateriell og behersker grafiske verktøy
  • Produserer, publiserer og administrerer annonser i firmaets digitale annonsekontoer i medier som Facebook, Google, Snapchat m.v.
  • Ansvar for dialog med følgere og publikum i alle digitale kanaler, så som sosiale medier og nettsiden
  • Administrering av firmaets kontoer i sosiale medier
  • Administrering, drift og utvikling av interne kommunikasjonskanaler i bedriften
  • Fange opp markedsmuligheter i digitale kanaler og på den måten bidra til at virksomheten er godt oppdatert om konkurrenter, kunder, fusjoner, konkurser m.v. i de markedene som virksomheten opererer i
  • Skape, dele og spre innhold, produkter og tjenester. Spredning er en kombinasjon av godt innhold til riktig tid og god dialog med publikum. Når du har innhold og budskap du ønsker å spre lenger enn via ditt nettverk sprer en community manager innholdet videre gjennom målrettet annonsering

Noen av forutsetningene for å lykkes i en rolle som community manager er at du har svært gode samarbeidsegenskaper, er lærevillig og nysgjerrig. Kontinuerlig kursing og kompetansebygging er avgjørende fordi den digitale utviklingen går raskt.

Ditt merkenavn, måten du fremstår på digitalt, ditt omdømme og din digitale synlighet bør være en del av din kjernevirksomhet i jobben med å vinne kunder, ansatte og følgere.

For oss i HAMNØY handler community management blant annet om å skape oppmerksomhet og engasjement omkring vårt eget merkenavn for å gi våre oppdragsgivere størst mulig oppmerksomhet for å drive inn flest mulig aktuelle søkere.  Vi har fire kjerneverdier som vi skal etterleve uansett hvordan du møter oss: Diskré, fleksibel, effektiv og kompetent. 

Innholdet vi lager, tilgjengeligheten vår, fremtoningen vår, refleksjonene våre og vurderingene vi gjør. Som hodejegere bygger vi en community som utvides hver dag. Når vi snakker med en jobbsøker i et videomøte eller kunde på telefon – eller chatter med en nysgjerrig og potensiell jobbsøker på Hamnoy.no. Eller når vi skriver en bloggpost om noe som engasjeres oss og deler den med deg. 

Som hodejegere / rådgivere har vi i HAMNØY god digital innsikt og kompetanse. Vi har god forståelse for endringene digitaliseringen gjør med samfunnet, markeder og organisasjoner. Nye jobbroller oppstår – og nye oppgaver og muligheter bør møtes på en offensiv måte slik at din virksomhet kan bli en vinner inn i en ny tid.

Vi hjelper din virksomhet med behovsavklaringer og gode prosesser i din organisasjon. Vår erfaring gjør oss til en kompetent diskusjonspartner når du vurderer hvilke endringer du skal gjøre i din organisasjonen.

Vi går snart går inn i årets siste kvartal. Kanskje din neste kollega er en community manager?

Dersom du har et spørsmål til oss om hva vi kan gjøre for din bedrift og organisasjon, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en av oss i team HAMNØY:

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Else-Margrete Liknes, tlf. 969 11 135, eml@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Pål Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no