Aktuelt

HAMNØY vokser videre og ansetter Tina Lønning (33) som ny rådgiver

(PRESSEMELDING): Siden januar 2017 har HAMNØY vokst fra én til seks ansatte: – Vi har ambisjoner framover og gleder oss over å kunne vokse videre med Tina på laget, sier daglig leder Jan Tore Hamnøy. 

Siden rekruttering- og rådgivningsfirmaet HAMNØY ble etablert i desember 2014 har selskapet vokst jevnt og trutt. Antall rekrutteringsoppdrag, omsetning, resultat og antall ansatte økte i 2018 med 50 %. Fra sin base i Haugesundregionen har firmaet hele Norge som sin arbeidsplass. Siden starten har firmaet bistått 90 kunder i mer enn 250 avgjørende rekrutteringer.

Jan Tore Hamnøy forteller at den positive utviklingen har fortsatt inn i 2019.

– Det som er avgjørende er at vi i hver eneste rekruttering alltid leverer høy kvalitet, innsats, fleksibilitet og et sterkt engasjement, uavhengig av stillingstype og geografi. Det er vår drivkraft og lidenskap. Våre kunder evaluerer jevnlig vårt arbeid, og vår kundetilfredshet holder seg høy og stabil med en snittscore på 9 av 10 poeng. Å opprettholde høy kundetilfredshet er det viktigste for oss, sier Hamnøy.

– Vi er takknemlig for tilliten vi får i markedet. Vi jobber videre for å utvikle og styrke Hamnøy-laget slik at vi med høy kvalitet og god kapasitet kan arbeide hardt videre for både eksisterende og fremtidige kunder, kommenterer Hamnøy.

Ny rådgiver

Tina Lønning (33) er ansatt som rådgiver / hodejeger. Hun er opprinnelig fra Bømlo, og er bosatt i Haugesund. Hun starter i stillingen i august.

– Jeg ser frem til å bli en del av det sterke fagmiljøet til HAMNØY. For meg er service, effektivitet og kvalitet viktig, og at kunder og kandidater alltid står i fokus. Grundige og strukturerte rekrutteringsprosesser er avgjørende for utviklingen til enhver virksomhet, og gjør jobben viktig og utfordrende. HAMNØYs fokus på kvalitet og genuine engasjement for kundene er noe jeg ønsker å være en del av. Jeg tror det blir utrolig spennende å starte i HAMNØY og kan nesten ikke vente, smiler hun.

Lønning er utdannet ved Høgskulen på Vestlandet med Bachelor i administrasjon og økonomi med fordypning i ledelse, organisasjon og strategi. Etter utdanningen har hun arbeidet som salgssjef privatmarked i FK Haugesund. Før studiene arbeidet hun blant annet som butikksjef i kleskjeden Carlings.

Jan Tore Hamnøy forteller at det har vært god interesse for stillingen og en god og grundig prosess.

– Vi har vektlagt å ansette en person som vil bringe inn god praktisk og teoretisk erfaring. Hun har en sterk motivasjon og de riktige personlige egenskaper som skal til for å lykkes som rådgiver i HAMNØY. Vi tror at Tina vil bli en verdsatt rådgiver hos våre kunder, sier Hamnøy.

Ny sommerpraktikant

Kristine Valen (26) starter som praktikant / researcher mandag 13. mai. Valen, som bor i Oslo, har en bachelor i statsvitenskap fra Universitet i Oslo, og har ett år igjen av mastergrad-studier i statsvitenskap og ledelse. Praktikantperioden varer i ca. tre måneder. Hun vil arbeide sammen med resten av teamet ved selskapets kontor i Tysvær.

Jan Tore sier at det er andre året på rad at HAMNØY ansetter en sommerpraktikant.

– Vi er glad for at vi har fått en ekstra ressurs som Kristine med på laget nå i en aktiv og viktig vår- og sommerperiode. Erfaringene fra i fjor var svært gode, og vi har som målsetning å gjøre dette til en fast årlig tradisjon, avslutter han.

Stian Helgeland med ny sertifisering i Hogan

Rådgiver / hodejeger Stian Helgeland  har nå oppnådd sertifiseringer i HOGAN-personlighetstester.

EN DEL AV UTVELGELSESPROSESSEN

I rekrutteringsprosessen jobber vi i HAMNØY alltid ut i fra en stillingsprofil som definerer ønskede krav til kvalifikasjoner, erfaringer og personlige egenskaper. Vi er alle forskjellige og hvorvidt egenskapene våre er en styrke eller utfordring i en type stilling eller ulike arbeidssituasjoner avhenger av hvilke krav som stilles til stillingen.

HAMNØY bruker HOGAN Assessment Systems (HAS) til testing av personlighet, identifisering av viktige verdi- og motivasjonsdrivere, og utvikling og risikoatferd. Det interessante med HOGAN er at den ikke tar utgangspunkt i den du selv opplever at du er, men hvordan du oppleves av andre.

Avsporingstendenser i forhold personligheten din, og atferd som negativt påvirker dine prestasjoner eller andres opplevelse av deg i stressende situasjoner, er også viktige å identifisere – og særlig i ledende stillinger med resultat- og personalansvar.

Rekrutteringsprosesser krever omfattende behovsanalyse og grundighet i vurderingene. Personlighetstesting gir ingen garanti for riktig rekruttering, men brukt i sammenheng med grundig prosess og metodikk øker man sannsynligheten for å ansette en kandidat som kan levere til forventningene og kravene som stilles til stillingen.

Alle våre ansatte per dags dato er nå sertifisert i Hogan Assessment System (HAS)
Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en av oss i team HAMNØY:

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Stian Helgeland, tlf. 928 49 391, tks@hamnoy.no

Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

Rekruttering krever god planlegging. HAMNØY hjelper deg trygt i hamn.

I HAMNØY jobber vi alltid som besatt for våre kunder. Tiden vi er inne i nå er travel for de fleste virksomheter. Det er mye som skal på plass før sommeren. Rekruttering krever god planlegging. Dersom vi starter en rekrutteringsprosess nå, er det realistisk med en ansettelse i juni. Men det haster å komme i gang. Dersom den nyansatte har tre måneders oppsigelsestid vil det bety oppstart i den nye stillingen 1. oktober.

I HAMNØY har vi god utvikling i kunder og oppdrag – og vi er takknemlig for all tilliten vi får hos kunder og kandidater. Vi har daglig kontakt med interessante personer for fremtidige stillinger enten det er i Haugesundregionen eller andre steder i Norge.

I takt med økt aktivitet har vi gradvis bygget opp mer kapasitet og kompetanse. I oktober i fjor ble vi fem og fra mars i år består team HAMNØY av seks personer. På samme måte som i fjor styrker vi også kapasiteten ekstra i sommer: 13. mai starter vår sommerpraktikant Kristine Valen.

Gjennom de siste månedene har vi økt kapasiteten i vårt søk- og kartleggingsarbeid – og vi har høy digital kompetanse som gjør at vi kan tilby våre kunder høy kvalitet i alle ledd. Vi er opptatt av at våre annonser skal holde høy kvalitet i språk, visuell presentasjon og effekt.

Aktivt søk for oss handler om å treffe rett målgruppe både med god visuell presentasjon, godt språk, tydelig innhold og segmentering i digitale kanaler kombinert med målrettet aktivt søk og hodejakt ute i markedet.

Alltid tilgjengelig

Dersom dere planlegger å gjennomføre én eller flere ansettelser står vi godt rustet til å hjelpe dere trygt i hamn. Dersom du ønsker å få på plass en ny ansatt rett etter sommerferien haster det å komme i gang.  Å investere i en profesjonell rekrutteringsprosess fra HAMNØY øker sannsynligheten for at du får ansatt den beste kandidaten i stillingen.

Les gjerne om noen av våre kunder, kundetilfredshet og utsagn fra noen av våre kunder.

Vi lever av å yte service, og legger vår stolt­het i å alltid være til­gjenge­lige for våre kunder. Ta kontakt og opplev det selv.

Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, sende en e-post til hei@hamnoy.no, eller ringe oss på tlf. 411 02 200.

 

Bli kjent med menneskene i HAMNØY: Stian Helgeland

Stian Helgeland (31) startet i HAMNØY 1. mars, og har allerede kommet godt inn i rollen som rådgiver / hodejeger. Han har gitt oss et kjempegodt inntrykk, og vi gleder oss til veien videre med han. Bli litt bedre kjent med Stian du også:

 

Beskriv deg selv med 3 ord?
Nøyaktig, pålitelig, smilende.

Hva ville du bli når du var liten?
Når jeg var liten var jeg travelt opptatt med å prøve ut litt av hvert, enten det var innen idrett eller på hobbybasis. Jeg kan ikke huske at jeg tenkte så mye på hva jeg ville bli når jeg ble stor, men jeg var nok som mange barn innom tankene rundt politi- eller brannmann.

Oppvekst og bosted?
Vokst opp nord i Haugesund, og nylig kjøpt hus rett ved Skeisvannet.

Hva gjør du utenom arbeidstid?
Som nevnt så har jeg og samboeren nylig kjøpt oss nytt gammelt hus. Huset har behov for noe oppussing, noe vi er godt igang med. Dette er spennende, men man kan vel trygt si at for to ufaglærte så tar ting litt tid.
De normale fritidsaktivitetene våre har blitt noe nedprioritert kan en si, men når tiden strekker til så tar jeg gjerne en tur på treningssenter eller i skog og mark. Jeg har også lidenskapelig opptatt av fotball, hovedsakelig engelsk.

Utdannelse og arbeidserfaring?
Utdannet økonom med fordypning i HR. Har arbeidserfaring som HR-Konsulent fra Adecco Finans Bergen, B2B salg fra CAPA Kinoreklame
Bergen, og fra FK Haugesund. Har også erfaring som Veileder i NAV Tysvær med fokus på å hjelpe unge mennesker ut i/tilbake til arbeid.

Hvorfor valgte du rekrutteringsbransjen?
Under min utdannelse var vi innom mange forskjellige studieemner, blant annet rekruttering og utvelgelsesprosess. Jeg synes dette var meget spennende, og valgte derfor å fordype meg innen HR hvor vi kunne fokusere mer på emnet. Det var også dette emnet vi valgte å skrive vår bacheloroppgave om, oppgaven ble skrevet for EY i Bergen.
Etter endt utdannelse søkte jeg meg til stillinger innenfor feltet rekruttering, og begynte som tidligere nevnt i Adecco. Å jobbe i et av Norges største bemanningsbyrå var spennende, jeg fikk noen lærerike år her før jeg bestemte meg for å spisse salgskompetansen før «hjemreisen» til Haugesund. Siden jeg sluttet i Adecco så var planen hele tiden å vende tilbake til rekrutteringsbransjen, og når muligheten til å bli med på laget i HAMNØY dukket opp, så var jeg ikke i tvil om at tiden var inne.

Hva er det kjekkeste med å være rådgiver/rekrutterer?
Det er vanskelig å trekke frem ett punkt om hva som er «det kjekkeste», men jeg liker veldig godt når det blir en tilnærmet perfekt match mellom kunde/rolle og kandidat etter en grundig prosess.
I tillegg til dette så må jeg trekke frem muligheten til å møte så mange interessante og flinke mennesker, både kunder og kandidater.

Hvor ser du for deg Hamnøy om fem år?
Om fem år har vi fortsatt hovedkontor på Haugalandet. Vi er nok en god del flere ansatte, men vi er fortsatt sterkt forankret i vår måte å arbeide på og våre verdier.
Rådgivning og rekruttering er fortsatt hovedproduktet, men vi har nok et bredere spekter av tjenester å tilby våre kunder.
Jeg ser også for meg at vi har noen strategisk plasserte lokalkontor rundt om i Norge.

Livsmotto
Om det er et livsmotto er jeg usikker på, men jeg synes kardemommeloven er fin:

«Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.»

Kristine Valen ansatt som praktikant i HAMNØY

Kristine Valen (26) er engasjert som sommerpraktikant i rekruttering- og rådgivningsfirmaet HAMNØY. Valen, som bor i Oslo, har en bachelor i statsvitenskap fra Universitet i Oslo, og har ett år igjen av mastergrad-studier i statsvitenskap og ledelse. Praktikantperioden varer i ca. tre måneder.

Kristine Valen sier i en kommentar at hun ser frem til å lære litt om ulike sider av virksomheten og bransjen.

– Jeg synes rekrutteringsbransjen virker spennende. Etter studiene har jeg lyst til å finne meg en jobb der jeg får jobbe med både mennesker og business, og en praktikantstilling i HAMNØY er en perfekt mulighet for meg til å bli bedre kjent med firmaet, bransjen og meg selv, sier Valen i en kommentar.

– Å bidra til gode ansettelser er avgjørende og viktig for utviklingen til alle selskaper. I HAMNØY vil jeg først og fremst arbeide med å identifisere og søke frem kandidater til aktuelle oppdrag – og selv om det blir mye nytt vil jeg bidra med et solid engasjement og en analytisk tilnærming til oppgavene.

– Jeg har latt meg imponere over hva teamet i HAMNØY har fått til på relativt kort tid og gleder meg til å  få være en del av firmaet i denne perioden, avslutter Valen.

Jan Tore Hamnøy sier i en kommentar at HAMNØY opplever god vekst både i antall oppdrag, kunder og kandidater.

– Vi er takknemlig for tilliten vi får i markedet – og ser frem til å arbeide hardt videre for våre kunder. Vi er glad for at vi har fått en ekstra ressurs som Kristine med på laget nå i en aktiv og viktig vår- og sommerperiode. Dette er andre året vi rekrutterer en sommerpraktikant. Erfaringene fra i fjor var svært gode, og vi har som målsetning å gjøre dette til en fast årlig tradisjon.

Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.

Påsketid er for mange synonymt med turtid. Uansett om du er en fersking eller en dreven fjellvandrer, anbefaler vi at du har Fjellvettreglene med deg på tur – hele året. På samme måte som i en rekruttering handler godt vett ikke bare om hva du skal og ikke skal, men om å ha et bevisst forhold til valgene du tar før, under og etter.

Når påskehøytiden er forbi står straks mai for tur. Etter påsken vil det for mange virksomheter være på høy tid å igangsette nye ansettelsesprosesser. Vår og sommer er høysesong for rekrutteringer. I løpet av sommerperioden er det erfaringsmessig stor bevegelse i arbeidsmarkedet. Det er mange fallgruver du kan gå i når du skal ansette en ny medarbeider. Vi i team HAMNØY har derfor latt oss inspirere av Fjellvettreglene og laget Rekrutteringsvettreglene.

Fjellvettreglene

1 – Planlegg turen og meld fra hvor du går
2 – Tilpass turen etter evne og forhold
3 – Ta hensyn til vær- og skredvarsel
4 – Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer
5 – Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre
6 – Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is
7 – Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er
8 – Vend i tide, det er ingen skam å snu
9 – Spar på kreftene og søk ly om nødvendig

Les mer om Fjellvettreglene hos UT.no

Rekrutteringsvettreglene

1 – Planlegg rekrutteringen og meld fra hvor du skal
2 – Tilpass rekrutteringen etter evne og forhold
3 – Ta hensyn til markedet og andre ytre forhold
4 – Vær forberedt på at rekrutteringsprosessen ikke alltid går som planlagt
5 – Benytt nødvendige verktøy i utvelgelsen for å hjelpe deg selv til å identifisere den beste kandidaten
6 – Ta trygge valg. Gjenkjenn negativ adferd og feil motivasjon
7 – Bruk «kart og kompass». Vit alltid hvor du er og hvor du skal
8 – Vend i tide, det er ingen skam å snu
9 – Spar på kreftene og søk profesjonell rekrutteringshjelp

Godt rekrutteringsvett handler ikke bare om hva du skal og ikke skal, men om å ha et bevisst forhold til valgene du tar før, under og etter ansettelsen. Uansett om du er en fersking eller en dreven rekrutterer, anbefaler vi at du har Rekrutteringsvettreglene med deg i tankene – hele året.

Kontakt din rådgiver i dag. Vi står klar for å hjelpe deg trygt i hamn. 

Vi ønsker alle en riktig god påske, god tur og god rekruttering! 

Rekruttering krever god planlegging, kompetanse og engasjement

Team HAMNØY hjelper våre kunder over hele Norge trygt i hamn med avgjørende ansettelser. En god og grundig rekruttering krever god planlegging og gjennomføringskraft. Dersom vi starter rekrutteringen nå, er det realistisk med en ansettelse i april eller mai. Men det haster å komme i gang. Dersom den nyansatte har tre måneders oppsigelsestid vil det bety oppstart i den nye stillingen 1. august eller 1. september.

I HAMNØY har vi god utvikling i kunder og oppdrag – og vi er takknemlig for all tilliten vi får hos kunder og kandidater. Vi har daglig kontakt med interessante personer for fremtidige stillinger enten det er i Haugesundregionen eller andre steder i Norge.

I takt med økt aktivitet har vi gradvis bygget opp mer kapasitet og kompetanse. Fra mars er vi et team med fem rådgivere / hodejegere og en researcher / markedsfører. Team HAMNØY består nå av Stian Helgeland, Tuva K. Simensen, Pål Christian Meyer, Else-Margrete Liknes Overøye (permisjon) Bjørg Hildrum Saltveit og Jan Tore Hamnøy.

Gjennom de siste månedene har vi økt kapasiteten i vårt søk- og kartleggingsarbeid – og vi har styrket vår digitale kompetanse som gjør at vi kan tilby våre kunder en enda bedre digital stillingspresentasjon – og målrettet og gjennomtenkt annonsering.

Aktivt søk for oss handler om å treffe rett målgruppe både med god presentasjon, språk, innhold og segmentering i digitale kanaler kombinert med målrettet aktivt søk og hodejakt ute i markedet.

Alltid tilgjengelig

Dersom dere planlegger å gjennomføre én eller flere ansettelser står vi godt rustet til å hjelpe dere trygt i hamn. Dersom du ønsker å få på plass en ny leder eller medarbeider rett etter sommerferien haster det å komme i gang.  Å investere i en profesjonell rekrutteringsprosess fra HAMNØY øker sannsynligheten for at du får ansatt den beste kandidaten i stillingen.

Les gjerne om noen av våre kunder, kundetilfredshet og utsagn fra noen av våre kunder.

Vi lever av å yte service, og legger vår stolt­het i å alltid være til­gjenge­lige for våre kunder. Ta kontakt og opplev det selv.

Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en i team HAMNØY:

Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Tuva K. Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no

Stian Helgeland, tlf. 928 49 391, sh@hamnoy.no 

Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

Stian Helgeland sertifisert i Matrigma

Vi gratulerer vår ferskeste rådgiver / hodejeger Stian Helgeland med vel gjennomført sertifisering i Assessio sin evnetest Matrigma.

Som sertifisert kan Stian sette opp tester av kandidater og tolke resultater, i tillegg til at han har en god forståelse for bakgrunn og betydning av denne typen testing.

Matrigma er en evnetest som brukes for å kartlegge kandidatenes problemløsnings- og resonneringskapasitet, og evnen til å se logiske sammenhenger. Dette er informasjon det er vanskelig å hente inn på andre måter. Fordi Matrigma er en ikke-verbal test, blir den ikke påvirket av språkkunnskaper eller kulturelle forskjeller.

Les: Vi i HAMNØY anbefaler alltid bruk av rele­vante tester som en del av kvalitets­sikringen av kandi­datene.

Matrigma er utviklet av vår testleverandør Assessio, og er en av deres tester som har blitt mest populær internasjonalt. Testen brukes av multinasjonale organisasjoner over hele verden og er DNV-GL sertifisert.

Nå er alle i team HAMNØY sertifisert i Matrigma. Å sikre kompetanse på tvers av teamet gjør oss enda mer fleksible og robuste i rekrutteringsarbeidet.

Hastverk er lastverk. Også i rekrutteringsarbeidet.

Å være leder er spennende, utfordrende og til tider nokså ensomt. Tid er ofte en knapphetsfaktor. Ansettelser kommer som regel på toppen av alt det andre som skal bli gjort som leder. I slike situasjoner er det større risiko for hastverk i rekrutteringsarbeidet.

Jeg tror at mange ledere kan kjenne seg igjen i følgende situasjon: Du har et konkret rekrutteringsbehov, og har mer eller mindre tilfeldig kommet i dialog med en person du vurderer å ansette i stillingen. Alt ser ut til å stemme. Innertier. Men hvordan kan du være trygg på at du har ansatt den som matcher best når du bare har snakket med et begrenset utvalg? Hvordan kan du være trygg på at du har funnet den riktige dersom du kun har snakket med folk i ditt eget nettverk?

Hastverk vil ofte kunne føre til et svakere beslutningsgrunnlag. En rekrutteringsprosess uten grundighet og kvalitet fra A-til-Å øker risikoen for en feilansettelse. Ikke la hastverk føre til lastverk når du utvikler din organisasjon inn i fremtiden. 

Som tidligere toppleder og nå rådgiver er mitt beste råd: Ta deg tid til en god ansettelsesprosess. Det er verdt å bruke noen uker ekstra når du skal gjennomføre en ansettelse. Ved å samarbeide med HAMNØY i rekrutteringsarbeidet får du en profesjonell og engasjert partner. Med god struktur, planlegging og gjennomføringskraft leder vi i HAMNØY grundige rekrutteringsprosesser fra A-til-Å på en effektiv måte.

Stadig flere ser viktigheten av å gjennomføre gode rekrutteringsprosesser – og i en hektisk lederhverdag ser mange at det er en god investering å engasjere ekstern bistand i rekrutteringsarbeidet.

Dersom du har behov for å få på plass en ny medarbeider eller leder fra 1. august, haster det nå å komme i gang med rekrutteringsarbeidet. Har du et rekrutteringsbehov? Ta gjerne kontakt med oss i dag, så snur vi oss raskt rundt.

Fra vår base i Haugesundregionen bistår vi kunder over hele Norge.

Vårt kundeløfte:  Vi møter deg med respekt og vi be­handler all informa­sjon på en diskré måte. Vi er kompe­tente og effek­tive. Vi er fleksible og til­gjenge­lige. Vi gir oss ikke før du som kunde blir fornøyd.

Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en av oss i team HAMNØY:

  • Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no
  • Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no
  • Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no
  • Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no
  • Rådgiver / hodejeger, Stian Helgeland, tlf. 928 49 391, sh@hamnoy.no (starter 1. mars)

4 av 10 ledere har feilansatt i 2018

Analysebyrået Opinion har på oppdrag av Experis nylig gjennomført en spørreundersøkelse blant norske ledere. I rapporten fremkommer det at 4 av 10 ledere har opplevd å feilansette i 2018.

Feilansettelser forklares i denne rapporten som ansettelser der nyansatte ikke fungerer i typen stilling de er ansatt i og/eller i arbeidsmiljøet. Det kan være tilfeller der den nyansatte ikke lever opp til den formelle kompetansen, ferdighetene eller personligheten vedkommende ga uttrykk for i løpet av rekrutteringsprosessen. For alle typer bedrifter er feilansettelser en utbredt utfordring som koster mye tid og penger for å rette opp i etterkant.

Grundig rekrutteringsprosess undervurdert

Det kommer fram i undersøkelsen at mange ledere har en tendens til å undervurdere viktigheten av en grundig rekrutteringsprosess, og oppfølging av den nyansatte. Det er nettopp disse gode rutinene i en prosess som vil redusere sannsynligheten for feilansettelser.

Av lederne som er spurt mener 3 av 10 at de burde gjort mer for å unngå feilansettelser. Tiltak som en grundigere rekrutteringsprosess og bedre oppfølging av nyansatte er det lederne trekker frem som forbedringspotensiale.

Mangel på tid

Det ser ut til at ledernes mangel på tid er den hyppigste årsaken mot å kunne gjennomføre en grundig nok rekrutteringsprosess. Samtidig svarer 8 av 10 at det koster mye tid og ressurser å rydde opp etter feilansettelsene. Det vil da si at tiden man sparer i rekrutterings- og oppfølgingsfasen av nyansatte koster dyrebar tid fordi sannsynligheten for feilansettelser øker.

Rutiner for å sikre kvalitet

Blant grepene som blir brukt for å sikre kvalitet i prosessene er det å ringe referanser mest utbredt blant lederne. Hele 7 av 10 bruker denne metoden. Langt færre gjør søk på Google og i sosiale medier (3 av 10). Selskaper med mer enn 20 ansatte benytter seg også oftere av arbeidsprøver og profesjonelle rekrutteringspartnere for å redusere risiko (4 av 10 blant store selskaper mot 7 av 10 blant små). Derimot er mangelen på behovskartlegging før prosessen starter den største årsaken til at store selskaper feilansetter.

HAMNØY sin metodikk

Dersom du benytter HAMNØY som rekrutteringspartner kan du være sikker på at vi gjennomfører metodene som er med å sikrer best mulig kvalitet i prosessen. Vi gjennomfører grundige rekrutteringsprosesser fra A-til-Å og leder ansettelser trygt i hamn for våre kunder. Fra vår base i Haugesundregionen har vi hele Norge som arbeidsplass. Per februar 2019 har våre kunder gitt HAMNØY en gjennom­snitt­lig tilfredshetsscore på 9 av 10 poeng.

Har du et rekrutteringsbehov? Er du i en tankeprosess om fremtidig rekrutteringsbehov? Vi bistår i ansettelser på alle nivå i en organisasjon. Ta kontakt med oss i dag. Vi snur oss raskt rundt for våre kunder.

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no
Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

 

Les hele rapporten her: experis.no