– In you I see someone special

At Coldplay lager storslagne låter er ikke noe nytt. Den nye låten Miracles, fra EP-en Kaleidoscope, løfter frem på en god måte at vi alle er unike. Vi synes den er en god påminnelse og oppmuntring for oss som driver med rekruttering, for arbeidsgivere og for deg som arbeidstaker: Du har det i deg – «just turn it on»!

Refrenget:

«Yeah you could be someone special. You’ve got bright in your brains and lightning in your veins. You’ll go higher than they’ve ever gone. In you i see someone special. You’ve got fire in your eyes. And when you realize. You’ll go further than we’ve ever gone, just turn it on.»

Og videre:

«Prove it to them or you prove it to yourself. But honestly, it’s better if you do it for yourself»

Se musikkvideoen her:

– I rekrutteringsarbeidet jobber vi som besatt, helt til stillingen er det samme

HAMNØY ble stiftet 10. desember 2014 og var i drift fra januar 2015. Som nyetablert aktør er det mange potensielle fallgruver. Som gründer bestemte jeg meg tidlig for en strategi. Og jeg fikk et godt råd med meg på veien: Hold fokus på fokus.

Team Hamnøy

Etter 2,5 år med intens jobbing er det tilfredstillende å se resultatene av arbeidet som er lagt ned:

  • Vi har siden starten bistått 39 kunder med 108 oppdrag – og 23 av kundene har vi hjulpet to eller flere ganger. Takk for tilliten!
  • Vi er svært opptatt av å bygge en sterk digital posisjon – og dermed opptatt av å utnytte digitale verktøy og løsninger for å søke oss frem til dyktige kandidater. Ny nettside og profil har også gitt resultater: Vi har hittil i år 13.000 unike brukere, en økning på 10.000 fra samme periode i fjor. Vi har i samme periode økt fra 9.000 til 50.000 sidevisninger, en økning på 41.000. Vi lanserte nye nettsider 7. april i år og de siste tre månedene har alene stått for 10.000 av våre unike brukere og 40.000 av våre sidevisninger. Vi har dermed lyktes godt med å skape økt trafikk inn til våre nettsider, noe som er viktig for å samle mer brukerdata som vi kan anvende i vårt arbeid for å levere et best mulig resultat, og dermed bygge en sterkere digital posisjon.
  • Vi har passert 1.300 jobbsøkere siden nyttår. Takk for tilliten!
  • Vi har rundet 650 følgere på vår Linkedin-profil – og samtidig har vi som rådgivere høy fokus på å bygge våre nettverk på Linkedin. Jeg har passert 6.100 følgere på min personlige Linkedin-profil. Vår Facebook-side har i skrivende stund 1.574 følgere. Vi har også profiler på Twitter og Instagram, men Facebook og Linkedin er våre desidert viktigste kanaler i sosiale medier. Følg oss gjerne!
  • Hamnoy.no sin viktigste trafikk-kilde er Facebook med 33 prosent av trafikken hittil i år. 23 prosent av trafikken er direktetrafikk, 13 prosent er fra Google-søk, 13 prosent fra e-nyhetsbrev og 8 prosent er fra Linkedin.
  • Vi jobber systematisk med å utvikle vår database og skape aktivitet via våre e-nyhetsbrev. Vi har nå mer enn 2.200 mottakere av våre e-nyhetsbrev og antallet øker dag for dag.
  • Vi vektlegger å være svært tilgjengelige for kandidater og kunder – enten det er via telefon, sms, messenger, e-post, chat på nettsiden eller linkedin: Å sende en første henvendelse via en melding på Facebook er like naturlig for en jobbsøker i dag som en telefonsamtale.
  • 96 prosent av våre inntekter i 1. halvår 2017 er fra rekrutteringsoppdrag, og de fleste oppdragene er rekrutteringsprosesser fra A-til-Å med en kombinasjon av markedsføring og aktivt søk. 76 prosent av omsetningen er fra kunder på Haugalandet og i Sunnhordland. Trenden er at vi arbeider mer med kunder i Haugesundregionen – og opprettholder omsetningen utenfor regionen – spesielt knyttet til mediebransjen.
  • Vi måler kontinuerlig kundetilfredshet og kandidat-tilfredshet. Per juni 2017 har våre kunder gitt HAMNØY en gjennom­snitt­lig score på 9 av 10 poeng.
  • HAMNØY består nå av tre rådgivere / hodejegere; Else-Margrete Liknes, Pål Meyer (fra 1. september) og Jan Tore Hamnøy. Nå kan vi tilby våre samarbeidspartnere et solid og kompetent team som gir kundene mer fleksibilitet, større kapasitet og ny kompetanse.

Fokus på fokus for oss betyr enkelt og greit at vi skal holde stø kurs og fortsette å hjelpe våre kunder trygt i hamn med av­gjørende prosesser. For oss innebærer det at vi fortsatt skal:

  • være et rekruttering- og råd­givnings­firma med base i Hauge­sund­regionen og hele Norge som arbeids­plass
  • løse mange typer rekrutteringsopp­drag, men det grunn­legg­ende målet skal alltid være likt – å legge til rette for lang­siktig verdi­skapning hos våre kunder. For å oppnå dette har vi defi­nert fire kjerne­verdier som skal kjenne­tegne en­hver Hamnøy-represen­tant i enhver situasjon; Diskré, fleksibel, effektiv og kompetent
  • levere i tråd med vårt kundeløfte: Vi møter deg med respekt og vi be­handler all informa­sjon på en diskré måte. Vi er kompe­tente og effek­tive. Vi er fleksible og til­gjenge­lige. Vi gir oss ikke før du som kunde blir fornøyd
  • levere i tråd med våre etiske retningslinjer – noe som er viktig og nødvendig både av hensyn til kandidater og våre kunder
  • jobbe som besatt, helt til stillingen er det samme

Vi er ydmyke og takknemlige for tilliten vi har fått og får fra våre kunder og kandidater. Vi skal fortsette å holde fokus på fokus samtidig som at vi hele tiden skal utvikle og forbedre oss. Vi ser oss ikke tilbake, men ser frem til fortsettelsen.

Aktiviteten i sommer gir et signal om en aktiv høst i jobbmarkedet. I skrivende stund har vi 13 oppdrag i arbeid, på samme tid i fjor hadde vi ingen aktive oppdrag i juli.

Ta gjerne kontakt nå i sommer dersom din organisasjon har konkrete og umiddelbare rekrutteringsbehov, eller ønsker dialog om fremtidige rekrutteringsbehov. Og; husk at gode prosesser ofte tar tid: Dersom vi starter en prosess i august er det realistisk å gjennomføre en ansettelse i løpet av september. Med tre måneder oppsigelsestid betyr det oppstart +/- 1. januar.

Vår omfattende leder­er­faring og metodiske til­nærming til arbeids­opp­gavene sørger for topp kvalitet i alle ledd. Og like viktig – vi har engasje­mentet til å matche ambi­sjonene. Vi lever av å yte service, og legger vår stolt­het i å alltid være til­gjenge­lige for våre kunder. Ta kontakt og opplev det selv. Send oss gjerne en melding i chatten nede til høyre på nettsiden, så kommer vi raskt tilbake til deg.

Vi ønsker alle våre kunder, relasjoner og kandidater en riktig god sommer.

HAMNØY er i vekst og ansetter Pål Meyer som ny hodejeger

Pål Meyer (34) tiltrer i september som ny rådgiver / hodejeger i HAMNØY. Meyer har bred erfaring fra rådgivning, salg, fag- og og lederroller innen olje-, IT-, forsikringsbransjen, samt helsesektor og bedriftshelse. Meyer er bosatt i Tysvær kommune.

Pål Meyer

– Pål Meyer sier i en kommentar at det avgjørende for hans valg er at HAMNØY har et solid konsept, høy kompetanse, presis arbeidsmetodikk og et positiv miljø som stimulerer til utvikling. I HAMNØY står den gode kunde- og kandidatopplevelsen i sentrum med vekt på fleksibilitet, fortrolig dialog, grundige vurderinger og analyser basert på forretningsbehov.

– Jeg ser frem til å bli en del av team HAMNØY og gleder meg over å få muligheten til å være med å hjelpe selskapets kunder fremover.

Meyer har lang erfaring med rekruttering og utvikling av personell, endringsledelse, salg, fag- og personalledelse. Han er utdannet ved UIS med Master i endringsledelse og har bakgrunn som konsulent og personal- og organisasjonsleder i Statoil ASA, rådgiver i Gjensidige Forsikring ASA og HR rådgiver i DeepOcean Management AS. Meyer kommer fra stillingene som avdelingsleder i Medco BHT AS og administrasjonsleder ved Privatsykehuset Haugesund AS.

– Jan Tore Hamnøy sier i en kommentar at HAMNØY opplever god vekst både i antall oppdrag, kunder og kandidater. Vi er takknemlig for tilliten vi får i markedet – og ser frem til å arbeide hardt videre for våre kunder.

– Når vi nå styrker teamet med en ny hodejeger har vi vektlagt å ansette en som har en solid rekrutteringsfaglig kompetanse kombinert med leder- og spesialkompetanse fra flere bransjer. I Pål Meyer får våre kunder en rådgiver med de rette personlige egenskapene. Han er forretning- og menneskeorientert – og har tilegnet seg en allsidig erfaring med lederrådgivning og rekruttering i tillegg til praktisk ledererfaring. Kombinasjonen av å ha jobbet i store komplekse organisasjoner, samtidig som han er vant med rask endringstakt og leveransefokus fra mindre selskaper, er verdifull bakgrunn når vi som team skal hjelpe våre kunder trygt i hamn med rekruttering- og rådgivningsprosesser.

Ressursplanlegging og rekruttering

Dei fleste organisasjonar er gode på planlegging, frå strategi til delmål, kvartalsrapportar, KPI og evalueringar. Når det kjem til planlegging i forhold til dei menneskelege ressursane ser ein ofte at dette kan komme brått på. Når ein tek tak i det skulle ein gjerne hatt personen på plass i går.

Hamnøy kontor full konsentrasjon

Orsak til ein organisasjons ønskje om å iverksettinga rekrutteringsprosess kan variera. Auka oppdragsmengde, tilsett som slutter/-pensjonerer seg, behov for ny kompetanse og organisasjonsendring er nokon døme. Behovet kan dukke opp akutt, eller også være kjend.

Om ein ønskjer å sikre at ein får på plass den rette personen på rett stad, så vil prosessen ta noko tid. Frå stillingsprofil er utarbeida, søknadsperiode har utløp og gode utveljingsprosessar er gjort går det fort ein månad. Når vi veit at dei fleste har tre månaders oppseiingstid, kjem ein opp i fire månader frå ein set i gong til behovet er dekka.

Vår oppmoding er difor no før sommaren, sjå på planane de har lagt for hausten. Kva vil dette krevje i forhold til ressursar og kompetanse? Sjå over dine tilsette, er det nokon som nærmar seg pensjonsalder eller har meldt i frå at dei vil over i nye utfordringar

Me i Hamnøy AS bistår deg gjerne i evalueringa av dei mennekelege ressursane. Dukkar det opp behov, er me klar til å ta fatt på prosessen, slik at du får inn dei personane du treng i haust, for at di verksemd skal lykkast!

Else-Margrete Liknes er ansatt som rådgiver i Hamnøy AS

På grunn av god etterspørsel etter våre tjenester har vi valgt å ansette Else-Margrete Liknes (35) som rådgiver.

Else-Margrethe Liknes, Hamnøy AS

Liknes har en Master i personalledelse fra Universitetet i Nordland, Bachelor i kristendomskunnskap og menighets­pedagogikk fra NLA høgskolen og Bachelor i arbeids- og organisasjonspykologi fra Universitetet i Bergen.

Else-Margrete har solid rekrutteringsfaglig kompetanse og er sertifisert testbruker i blant annet Hogan og Matrigma. Hun har tidligere arbeidet fem år som Senior HR Consultant i Human AS og har det siste året vært engasjert i et vikariat som rådgiver innen rekruttering og kompetanseutvikling i Politiets Utlendingsenhet.

Else-Margrete kan treffes på tlf. 96 91 11 35 eller e-post eml@hamnoy.no.

Er din organisasjon rustet for 2017?

Etter høstens strategi- og budsjettarbeid gjenstår det vanskeligste: Å sikre gjennomføringskraft og levere resultater i tråd med planene.

Er din organisasjon rustet for å møte 2017?

Hva med å bruke januar måned til å sette i gang grundige prosesser internt og eksternt – og dermed sørge for å forbedre organisasjonen din i tide?

Dersom du ønsker å ha på plass en ny dyktig medarbeider fra juni 2017, bør du derfor planlegge å gjennomføre ansettelsen innen utgangen av februar. For å gjennomføre en ansettelse siste del av februar bør den interne prosessen igangsettes tidlig i januar. Med tre måneder oppsigelsestid vil kandidaten være klar for oppstart fra juni. Noen ganger får den nyansatte avslutte tidligere, men vårt råd er å alltid ta høyde for at kandidatene må arbeide ut oppsigelsestiden hos sin nåværende arbeidsgiver.

Vi i HAMNØY AS hjelper dere i rekrutteringsprosessen fra A-til-Å. Vi søker aktivt etter kandidater i markedet, igangsetter kostnadseffektiv og målrettet markedsføring og gjennomfører en grundig og objektiv utvelgelsesprosess. Vi gir oss ikke før du som kunde er fornøyd.

Felles for de fleste organisasjonene og kundene vi arbeider med er behovet for å styrke seg digitalt.

HAMNØY AS skal være det foretrukne rekrutteringsfirmaet når din organisasjon trenger å få tilført ny digital kompetanse. Nye stillinger oppstår og nye kompetanseområder må rekrutteres inn. Vi står klar for å hjelpe ledere og organisasjoner til å tegne kartet på nytt, identifisere behov for ny kompetanse, og finne frem til de riktige menneskene for fremtidens organisasjon. Rådgiver Jan Tore Hamnøys erfaring med omfattende endringsprosesser, omorganiseringer og digitalisering gjør at vi tilbyr en mer helhetlig service og tjeneste enn administrering av en rekrutteringsprosess. Vår ambisjon er å være din strategiske rådgiver og nærmeste samtalepartner når du som leder skal fornye, forbedre og realisere potensialet i din organisasjon inn i fremtiden.

Bruk januar på en offensiv måte for å forbedre din organisasjon og skap god fart inn i året.

Gjør deg klar for lysere tider med en god og tydelig plan for rekruttering i 2017.

Dersom du har behov for å igangsette en rekrutteringsprosess eller ønsker å drøfte rekrutteringsstrategi er du alltid velkommen til å kontakte daglig leder / rådgiver Jan Tore Hamnøy på telefon 41 10 22 00 og e-post jth@hamnoy.no.

HAMNØY AS hjelper kunder over hele landet. De fleste av våre kunder befinner seg i Oslo-området og i Haugesundregionen.

Det er mye å gripe fatt i – det er mye å glede seg over – og glede seg til. Vi ser med tilfredshet frem til et nytt spennende og interessant år i 2017.

Tenkeboks gir ro, rom og tid

Dette blogginnlegget ble første gang publisert på jantorehamnoy.no 30. november 2014. 

Etter frokost i morgen tar jeg turen til min egen tenkeboks. Det blir rart å ikke reise til kontoret slik jeg har gjort i snart sju år, men jeg ser frem til å få ro, rom og tid til å reflektere igjennom hva som skal bli den neste utfordringen. Jeg kjenner meg heldig som kan innvilge meg friminutt og tenkeboks.

Samtidig er jeg forberedt på de vanlige reaksjonene hos toppledere som tar et steg tilsides og tilbake. Ofte blir bildet med hamsteret i hamsterhjulet brukt. Det løper nærmest ustanselig. Å være leder er en livsstil – og det går i hundre. Det er spennende – og du liker forventningene som blir stilt til deg fra alle kanter. Og du er viktig for mange. Tomhet er en ikke uvanlig opplevelse som kommer snikende når toppledere innvilger seg et friminutt. Jeg tror jeg er godt forberedt, vet hvem jeg er og hva jeg er god for, og hva som egentlig betyr noe for meg.

På en måte blir dette en personlig omstillingsprosess. Jeg har ledet mange og store omstillingsprosesser på jobb. Det blir spennende og annerledes å drive sin egen personlige prosess. De fleste av oss bekymrer seg unødvendig mye om fremtiden. Min erfaring er at det meste ordner seg med en positiv innstilling. Ikke alltid, men som regel. Og som regel må vi alle arbeide godt og systematisk for å få resultater. Lite ordner seg av seg selv.

Jeg tror det er viktig med gode arbeidsforhold og god struktur for å løfte blikket, se fremover og mobilisere. Nå som tenkeboksen og kontoret er etablert så er forholdene lagt til rette. Den fysiske tenkeboksen er på plass.

Første dag i tenkeboksen skal brukes til å lese en interessant fagbok jeg lenge har tenkt å komme i mål med. Input og læringsvilje må til for å få ut enda mer av sitt eget kompetansepotensial. Jeg skal skrive mer om boken når jeg har lest den ferdig.

De fleste ledere kommer opp i situasjoner der du må levere air-tight-performance

Syvende mai 2014 var jeg en av flere paneldeltaker under en sekvens i forbindelse med mediekonferansen Medieleder 2014/Redaktørliv 2014. Omtrent alle toppledere i mediebransjen i Norge var samlet i Bergen denne dagen.

Jeg var gjest i sekvensen med den velklingende tittelen: «Skal vi danse? – «Redaktør og direktør: tospann i takt eller spaltet singeldans?»

Jan Tore Hamnøy medieleder 2014

Adm.dir. Bjarne Holgersen (fra Haugesund) fra Avisa Nordland, sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen fra Avisa Nordland, adm.dir. Tove Nedreberg fra Adresseavisen, publisher Torry Pedersen fra VG, sjefredaktør Tone Sagstuen fra Oppland Arbeiderblad (nå kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping) og jeg var gjester under sekvensen. Mads A. Andersen fra VGTV ledet samtalene.

Hele seansen varte i 33 minutt, se opptak fra samtalen her.

Intervju-sekvensen med meg varte i 13 min fra ca 20:00 min og ut. Jeg fikk inngående og utfordrende spørsmål på aktuelle situasjoner jeg hadde erfart og vært en del av som leder siden jeg gikk fra å være direktør til å bli både direktør og redaktør.

Min erfaring er at det ligger mye god lederutvikling i å dele åpent også om det er som er krevende. Det blir ubevisst en del av en lederutviklingsprosess fordi det krever dyp refleksjon om egen rolle, egne erfaringer og atferd. Fordi jeg var godt forberedt på at jeg ville bli få en rekke utfordrende spørsmål, var jeg på forhånd usikker på om sekvensen ville bli en god eller dårlig opplevelse for meg. Samtalen gikk på mange måter fint – og sofapraten med Mads A. Andersen ble en nyttig og god erfaring som jeg tar med meg videre som leder. Jeg fikk også mange gode tilbakemeldinger fra folk i salen etterpå. Ofte er det slik at det å oppleve mestering i situasjoner som samtidig kan kjennes ukomfortable gir grunnlag for personlig vekst og utvikling.

De fleste ledere vil i perioder oppleve at det kan koke litt ekstra rundt egen rolle og situasjon. Da er det viktig å beholde roen, men samtidig ikke ta lett på oppgaven. De fleste ledere på et visst nivå kommer opp i situasjoner der det må leveres air-tight-performance. Enten på scenen foran mange mennesker – eller i møte med media. Eller det kan være foran de ansatte på et allmøte. Generelt er det viktig å være konsentrert, skjerpet og rolig. Og det er viktig å jobbe godt på forhånd med budskapet. Det finnes ingen snarveier. Gode prestasjoner krever gode forberedelser. Om du har fokus på fokus, så får du som regel et godt resultat og en god opplevelse.

Du vil ikke tro hvor mange biler avisa Vårt Land delte ut i vervepremie for 10 år siden

Dette blogginnlegget ble første gang publisert på jantorehamnoy.no 4. desember 2014.

Neste år fyller avisa Vårt Land 70 år. For 10 år siden jobbet jeg som markedssjef i Vårt Land. Sammen med markedsdirektør Svein Rødskog og resten av Vårt Lands markedsavdeling ønsket vi å markere 60-års jubileumet med tidenes verveaksjon.

Det resulterte i kampanjen Verv60. 10 år etter er det tid for et lite tilbakeblikk.

Verv60 Vårt Land

Vårt Land har alltid hatt en svært engasjert lesermasse som har hjulpet avisa i markedsarbeidet. Vi kan se lignende engasjement i andre nisjeaviser. Klassekampen har eksempelvis Klassekampens Venner.

Jeg husker godt første gangen Svein Rødskog og jeg presenterte ideen om Verv60-kampanjen for Vårt Land-sjef Helge Simonnes. Etter noen minutters presentasjon var meldingen fra Simonnes klar: Bare sett i gang. Dette er spennende. Kjør på, gutter!

Vi såg nok ikke rekkevidden av kampanjen før vi hadde satt i gang.

Entusiasmen og energien var stor – og målsetninger og ambisjoner ble konkretisert:

  • Alle som verver 60 nye abonnenter til 2005,- per abonnent får en Toyota Yaris til verdt ca 150.000 kr.
  • Kampanjeprisen for 12 måneders abonnement ble satt til 2005 kroner
  • Vi ble enige om at ambisjonen skulle være å verve 2005 nye abonnenter
  • Vi laget et eget Verv60-magasin med saker med ververe, oppmuntering og pedagogisk formidling av alle kampanjedetaljene
  • Vi laget et eget nettsted for kampanjen på verv60.no
  • Vi engasjerte en egen prosjektmedarbeideren som skulle være kontaktperson for ververne
  • Kampanjeperioden skulle vare fra 30. oktober 2004 til 28. februar 2005
  • Parallelt så produserte vi nye reklamefilmer som vi plasserte på TV2 før og etter Søndagsåpent med Egil Svartdahl. Vi regnet også sponsorat tilknyttet «Søndagsåpent». TV2 bidro til å øke kjenneskapen utenfor Vårt Lands eksisterende lesermasse og tiltaket var målrettet for å varme opp potensielle nye abonnenter når alle våre ververe var i aksjon.
  • Vi klarte å skape en voldsom mobilisering. Når vi avrundet kampanjen 1. mars 2005 hadde vi hanket inn 2880 nye abonnenter. Det kostet Vårt Land 48 (!!) Toyota Yaris-er!
  • Den ene bilen ble høytidlig kjørt inn i en kirke i Stavanger og trukket ut til en heldig vinner. Naturligvis med Vårt Land-sjef Helge Simonnes tilstede i salen. Grimstad Ten-Sing vervet seg til over 10 biler. En forening på Karmøy vervet seg til flere biler (husker ikke konkret antall biler, det er jo tross alt 10 år siden!)
  • Hvorfor Toyota Yaris som vervepremie? Jo, fordi Vårt Land og Toyota inngikk et omfattende markedssamarbeid, der kjøp av biler var en ingrediens. Toyota ble en av Vårt Lands største annonsører – og det ble utviklet et spennende kommersielt samarbeid
  • Samlet utløste kampanjen kostnader for ca 10 mill kroner (inkl. alle varekostnadene) og omsetning på ca 11 mill kroner de to første årene. I ikke målbar effekt utløste kampanjen et enormt engasjement og skapte mye energi internt.
  • Utgangspunktet var å gjøre noe ekstraordinært for å markere avisas første 60 leveår. Det klarte vi med bravur.
  • Hva kunne vi gjort annerledes? Vi åpnet bl.a. opp for at ververne kunne gi bort abonnement i gave – og motta en faktura for gaveabonnement. Det var lite gjennomtenkt, selv om tanken var god. Det reduserte terskelen for vervingen, og responsen hadde blitt mye mindre uten gaveabonnementsmuligheten. Det kunne blitt lagt ned enda mer arbeid og analyse før igangsetting. Spørsmålet da er om kampanjen i det hele tatt hadde blitt igangsatt. Mange spenstige ideer evalueres bort fordi risikoviljen ikke er tilstede.

Det kostet Vårt Land 48 (!!) Toyota Yaris!

Jeg er glad for at jeg fikk gjennomføre ideen og ta med meg den rike erfaringen fra Verv60-prosjektet videre. Et så omfattende og risikabelt kampanjeprosjekt er det ikke ofte en ung leder på 26 år får anledning til å lede.

Djervheten (en av Vårt Lands nedfelte verdier) Svein Rødskog og Helge Simonnes viste når de støttet meg i gjennomføringen av Verv60-kampanjen står det stor respekt av. I tillegg hadde vi det veldig moro!

Historien om råtne pærer, millioner av kroner, offensivitet, hardt arbeid og store ambisjoner

Dette blogginnlegget ble første gang publisert på jantorehamnoy.no 8. desember 2014.

Jeg husker jeg ble intervjuet om det å være ung gründer og leder. Det var våren 2001. Jeg gikk høyt ut. 100 mill i omsetning var målet. Høyt og tydelig. Jeg la nok listen litt høyt for meg selv den gangen. Snaut 23 år. Ambisjonene dirret og vi skulle lykkes. Men hindrene var i veien og prosjektet var tyngre å løfte fordi vi møtte utfordringer på veien som var vanskelige å forutse. Men over tid har konseptet blitt en svær suksess for Bama. Ambisjonen om å utvikle Norges eneste riksdekkende fruktkurv-selskap var bærekraftig og gullkantet. Min ambisjon om 100 mill i omsetning har over tid vist seg å være anslagsvis halvparten av det Jobbfrukt har klart i dag. Så da traff jeg ganske bra når jeg tegnet opp potensialet for vår fruktbusiness den vårdagen i Bergen i 2001.

Sunnfrukt var navnet på vårt gründerprosjekt. Sammen med Geir Morten Nilsen gikk jeg inn i prosjektet med hodet først og hjerte bankende utenpå skjorta. Geir Morten traff jeg på Høgtun Folkehøgskole når vi var 16 år. Vi fant felles glede i fotball – og senere frukt.

Det var stort å bli tatt inn i varmen hos Bama-Gruppen som 22 år gamle gründerspirer. Jeg husker vi satt rundt det enorme, runde styrebordet hos Bamas hovedkvarter på Økern i Oslo. Vi så oss rundt i rommet. Tunge møbler, forstue og konserndirektører. Fin lunsj. Og nyinnkjøpte dresser fra Hans H. i Bergen. Ricco Vero. Fint skulle det være når guttene skulle bli menn. Vi følte oss ekstremt heldige. Sannheten er at Bama var heldigere fordi de fant oss.

Til å bistå oss i prosessen med Bama-Gruppen allierte vi oss med finansmannen Jan Terje Ødegård. En kjernekar og en skarp økonom. Han var på mange måter vår støttekontakt i møte med Bama – og fikk som takk for hjelpen aksept på å erverve 10 % av selskapet dersom vi kom i mål med prosessen med Bama. Et smart trekk.

Bama-Gruppen (omsatte den gangen for 2,7 milliard kroner, i 2013 7,3 milliard kroner) kjøpte 40 % av selskapet. Jan Terje Ødegård kjøpte 10 % av selskapet. Geir Morten Nilsen og jeg eide 25 % hver av selskapet.

Vi bestemte at selskapet skulle ha base i Bergen – og jeg flyttet til Bergen i desember 2000. Vi begynte med tomme ark. Vi hadde solgt en drøm og plan. Nå begynte arbeidet. Jeg ble ansatt som daglig leder og Geir Morten Nilsen ble markedssjef. Vi fikk begge styreplass, mens vår mann Jan Terje Ødegård ble styreleder.

Vi gyvde løs og startet Sunnfrukt-avdelinger i åtte norske byer/regioner fra januar til mai måned i 2001: Bergenregionen, Ålesundregionen, Førde, Haugesundregionen, Stor-Oslo, Kristiansandregionen, Stavangerregionen og Trondheimregionen. Vi måtte skaffe mennesker til å jobbe for oss, utstyr, lager, logistikk-løsninger, skalere kundeservice og backoffice – og ikke minst; skaffe kunder og levere en bra opplevelse for kundene.

Vi manglet alt når vi begynte. Vi undervurderte kraftig kapitalbehovet til selskapet. Etter sju måneders drift var kasse i selskapet skrapet. Vi hadde ikke penger til å utbetale selgerlønninger – og vi hadde store utfordringer. Vi manglet den første sommeren en million kroner. Hver måned kom det inn ny likviditet i form av løpende omsetning, men driftskostnadene var også store. I tillegg investerte vi store summer i løpende salgsarbeid – og det kostet store summer å kjøpe seg 1.200 kunder på så kort tid.  Vi hadde 1.200 abonnenter/kunder etter fem måneders drift og tre måneder med salg. Anslått omsetningsverdi per år: ca 10.000 kr pr/kunde/år.

For å skape rask vekst rekrutterte vi provisjonsselgere som hadde erfaring fra salg av mobilabonnement for Netcom ved kjøpesentre og på gaten. Dette var ekstremt aggressive selgere, ikke de enkleste å håndtere og lede, og vi fikk også noe opprydningsjobb etter at enkelt personer hadde solgt inn produktet på feil premisser og for hardt. På grunn av aggresiviteten i innsalget var noen av salgene såkalte råtne salg.

Vi måtte bruke excel til alt; vi manglet logistikk-system, abo.system, crm-system, ordrebehandling. Fakturering og økonomi var en manuell operasjon inn i Bamas komplekse konsernsystemer. Det slukte fryktelig mange timer – og vi fakturerte ofte i helgene. Viktigheten av automatisering lærte jeg en del om også den gangen.  Etter ett års tid hadde vi klart å fighet oss til et skreddersydd it-system for håndtering av fruktkurv-logistikk. Systemet var meget kostbart, men ble utviklet integrert i Bamas komplekse it-systemstruktur.

Vi tenkte fra starten at vi skulle basere oss på trekurver fordi det var flott å se på. Men skjønte raskt at det var en feilslått beslutning. Hvordan skulle vi håndtere tusenvis av trekurver ut av lager og retur til lager med en nasjonal driftsmodell? Vi utviklet derfor to pappkurver, en 5 kg og en 10 kg-variant. To 5 kg passet perfekt i en grønn ifco-kasse (sammenleggbar kasse som er i alle dagligvarebutikker). På den måten fikk vi stablet et stort antall kurver oppå hverandre på europaller og fraktet i lastebil fra pakker til utleveringssted. Smart. Over hele landet utleveres det hver eneste uke tusenvis av pappkurver som vi la grunnlaget for.

Etter relativt kort tid fremsto attføringsbedrifter over det ganske land som våre fremste konkurrenter. Det er ikke en drømmemotstander. De har ingen økonomiske overskuddsmotiver med sin virksomhet. Målsetningen er å skape meningsfullt arbeid for folk som av ulike grunner er ute av det ordinære arbeidslivet. Og det var jo også et prosjekt vi ikke ønsket å sparke beina under for.  Vi fikk til et samarbeid og en prøveklut med Blindes Produkter i Oslo som produserte og pakket fruktkurver for oss på en veldig god måte. Dette fortalte meg at dette var veien å gå også for SunnFrukt og vi arbeidet en god stund for å få til en strategisk match mellom Bama, SunnFrukt og landssammenslutningen for attføringsbedrifter. Vi mente at vår salgskraft, Bamas frukt og attføringsbedriftenes landsdekkende produksjons- og logistikkapparat var perfekt match.

Etter å ha jobbet, levd med og ledet SunnFrukt i godt over to år tok jeg et valg om å gå videre. Det var tid for nye utfordringer – og Bama var uansett den suverne eieren som ville forme selskapet videre slik som passet de best. Jeg mente derfor at det beste for SunnFrukt var at Bama tok over hele selskapet og fortsette arbeide med å få til et stort og strategisk samarbeid med med attføringsbedrifter i Norge. Et par år etter vår exit relanserte Bama SunnFrukt som Jobbfrukt.no. I et stort og strategisk samarbeid med attføringsnæringen over hele Norge. Meg bekjent omsetter Jobbfrukt-konseptet i dag for over 200 mill kr. Konseptet og strategien – og den retningen Geir Morten Nilsen og jeg som purunge ledere og gründere satte i gang har gitt betydelige verdier for Bama og skapt mange meningsfulle arbeidspasser for attføringsbedrifter over hele landet. De hadde klart å jobbet frem en stor satsing uten oss – men jeg er sikker på at de dørene vi slo inn – de løsningene vi såg og den kraften vi hadde i prosjektet – er mye av årsaken til at Jobbfrukt har blitt så stort som det har blitt.

Jeg har alltid likt å jobbe mye – men denne perioden på litt over to år var helt ekstrem. Det var til tider døgnet rundt, en tilstand som var ekstremt intens. Presset var stort – først og fremst det presset vi la på oss selv om å oppnå suksess.

En del har spurt meg om jeg tjente mye penger på mitt gründerprosjekt. Jeg hadde en greit betalt jobb. Jeg fikk et godt løft fra sportsbutikk-lønn til daglig leder i Sunnfrukt. Men om jeg fikk en god avkastning på investert kapital så er svaret nei. Jeg startet med 15.000 kroner, forbrukslån og oppoverbakke. Men kom greit ut av det. Men jeg ble rik på erfaring. Jeg fikk kjørt mine ferdigheter på en rekke plan og fikk lære på den harde måten. Jeg ble herdet i ung alder. Men sto godt i det – og landet på beina – og tok et bevisst valg om å gå videre uten SunnFrukt. Det var et godt valg for meg den gangen. Jeg var litt over 22 år når det hele startet og 25 år når jeg avsluttet kapitellet. I dag er jeg stolt over å se at det jeg var med å la til rette for den gangen var grunnlaget for noe som har blitt veldig stort i dag.

Finansmannen Ødegård sa til Geir Morten Nilsen og meg flere ganger når det stod på som verst at disse årene ville vi se tilbake på med takknemlighet om noen år. Læringskurven var rå. I ettertid ser jeg det Ødegård fortalte meg. Jeg lærte uvurderlig mye denne tiden. Og jeg vet at ledelse og arbeidsprestasjon handler om måten vi anvender vår kompetanse på og ikke hvor mye formell kompetanse vi har.

Bakgrunn:

Høsten 2000 arbeidet jeg som ass.butikksjef hos G-Sport Moasyd i Ålesund. Om kveldene og i helgene arbeidet jeg med gründerideer. Jeg bestemte meg for at jeg ønsket å satse. Sammen med Geir Morten Nilsen hadde vi ideer om etablering av sportsbutikk på nett (kjapp.no), vaskebyrået RENT og fruktkurv-selskapet Sunnfrukt. Vi etablerte et holdingsselskap med det ambisiøse navnet Ressursgruppen Norge AS. Når Bama-Gruppen kom på banen valgte vi å konsentrere oss om Sunnfrukt-ideen og etablerte Sunnfrukt AS. Holdingsselskapet Ressursgruppen Norge AS ble oppløst i 2001. Geir Morten Nilsen og jeg gikk inn og ut av Sunnfrukt AS på samme tid. Senere har Geir Morten Nilsen ledet Mediehuset Dagen AS som adm.dir. og senere konsernsjef i holdingsselskapet og styreleder i Dagen i sju år. Jeg gikk fra Sunnfrukt og Bama til salgssjef-stilling i Vårt Land.