– Derfor bør din bedrift ansette en Community Manager

Du har kanskje hørt og sett at enkelte bedrifter nå ansetter en Community Manager? Men hva handler det egentlig om?

Virksomheter som ønsker å skape oppmerksomhet omkring sine produkter og tjenester har i dag utallige kanaler å velge i mellom. Du har kanskje hørt markedsførere snakke om betalt, fortjent og eid oppmerksomhet? Du har kanskje hørt og sett at enkelte bedrifter nå ansetter en Community Manager? Men hva handler det egentlig om? I denne bloggposten skal vi forsøke å forklare mer hva en Community Manager kan gjøre for din virksomhet.

Først tilbake til betalt, fortjent og eid oppmerksomhet:

  • Betalt oppmerksomhet er den oppmerksomheten du får gjennom betalte kanaler.
  • Fortjent oppmerksomhet handler ofte om aktiviteter for å få redaksjonell omtale i media, i tillegg til å skape engasjement og dialog i sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram.
  • Den oppmerksomheten du skaper gjennom egne kanaler, som for eksempel en firmablogg og profiler i ulike sosiale medier, kalles eid oppmerksomhet.

Community management handler om å opplyse og å hjelpe tilhengerne og kundene til merkevaren gjennom innhold, dialog og spredning.  Kjøpsprosesser blir mer og mer digitale. Vi kartlegger og søker oss frem til informasjon digitalt. Vi leser, sonderer og handler. Digitalt.  

Fortjent og eid oppmerksomhet blir viktigere og viktigere for å bygge og utvikle en solid merkevare. Ved å bruke mer ressurser på å skape oppmerksomhet om ditt eget merkenavn vil du kunne få mer verdi ut av de samme ressursene. Du vil kunne bygge din egen posisjon og oppslutning omkring ditt eget merkenavn, gjennom å engasjere publikum, kunder og følgere på en positiv måte direkte knyttet ditt eget merkenavn fra a-til-å. Ved å styrke kvaliteten og engasjementet i egne kanaler øker du også sannsynligheten for å lykkes med fortjent oppmerksomhet og samtidig kan oppnå større effekt ved betalt oppmerksomhet. 

Som merkenavn blir det mer og mer avgjørende å tenke og handle som som et mediehus. Alt handler om å lage godt innhold i alle kanaler. Innhold kan være alt fra en enkel facebook-post, gode bilder, videosnutter og relevante artikler om bl.a.  produkter, tjenester, kunder og ansatte. Noen eksempler på hva en Community Manager kan gjøre i din virksomhet:

  • Jakter konstant på muligheter for å øke engasjement og oppslutning omkring merkenavn og virksomheten
  • Analyserer og er tett på trafikktall, rekkevidde og engasjement
  • Lager bildefiler tilpasset hver enkelt kanal; nettsiden, ulike sosiale medier, nyhetsbrev og annet markedsmateriell
  • Er ansvarlig for utarbeidelse av innhold og publisering i ulike kanaler som: Nettsiden, e-nyhetsbrev, blogg og ulike sosiale medier
  • Utvikler møteplasser og engasjerer seg i merkevarebyggende og relasjonsbyggende aktiviteter som trekker følgerne, kundene og publikum nærmere merkevaren
  • Lager annonse- og reklamemateriell og behersker grafiske verktøy
  • Produserer, publiserer og administrerer annonser i firmaets digitale annonsekontoer i medier som Facebook, Google, Snapchat m.v.
  • Ansvar for dialog med følgere og publikum i alle digitale kanaler, så som sosiale medier og nettsiden
  • Administrering av firmaets kontoer i sosiale medier
  • Administrering, drift og utvikling av interne kommunikasjonskanaler i bedriften
  • Fange opp markedsmuligheter i digitale kanaler og på den måten bidra til at virksomheten er godt oppdatert om konkurrenter, kunder, fusjoner, konkurser m.v. i de markedene som virksomheten opererer i
  • Skape, dele og spre innhold, produkter og tjenester. Spredning er en kombinasjon av godt innhold til riktig tid og god dialog med publikum. Når du har innhold og budskap du ønsker å spre lenger enn via ditt nettverk sprer en community manager innholdet videre gjennom målrettet annonsering

Noen av forutsetningene for å lykkes i en rolle som community manager er at du har svært gode samarbeidsegenskaper, er lærevillig og nysgjerrig. Kontinuerlig kursing og kompetansebygging er avgjørende fordi den digitale utviklingen går raskt.

Ditt merkenavn, måten du fremstår på digitalt, ditt omdømme og din digitale synlighet bør være en del av din kjernevirksomhet i jobben med å vinne kunder, ansatte og følgere.

For oss i HAMNØY handler community management blant annet om å skape oppmerksomhet og engasjement omkring vårt eget merkenavn for å gi våre oppdragsgivere størst mulig oppmerksomhet for å drive inn flest mulig aktuelle søkere.  Vi har fire kjerneverdier som vi skal etterleve uansett hvordan du møter oss: Diskré, fleksibel, effektiv og kompetent. 

Innholdet vi lager, tilgjengeligheten vår, fremtoningen vår, refleksjonene våre og vurderingene vi gjør. Som hodejegere bygger vi en community som utvides hver dag. Når vi snakker med en jobbsøker i et videomøte eller kunde på telefon – eller chatter med en nysgjerrig og potensiell jobbsøker på Hamnoy.no. Eller når vi skriver en bloggpost om noe som engasjeres oss og deler den med deg. 

Som hodejegere / rådgivere har vi i HAMNØY god digital innsikt og kompetanse. Vi har god forståelse for endringene digitaliseringen gjør med samfunnet, markeder og organisasjoner. Nye jobbroller oppstår – og nye oppgaver og muligheter bør møtes på en offensiv måte slik at din virksomhet kan bli en vinner inn i en ny tid.

Vi hjelper din virksomhet med behovsavklaringer og gode prosesser i din organisasjon. Vår erfaring gjør oss til en kompetent diskusjonspartner når du vurderer hvilke endringer du skal gjøre i din organisasjonen.

Vi går snart går inn i årets siste kvartal. Kanskje din neste kollega er en community manager?

Dersom du har et spørsmål til oss om hva vi kan gjøre for din bedrift og organisasjon, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en av oss i team HAMNØY:

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Else-Margrete Liknes, tlf. 969 11 135, eml@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Pål Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no