Derfor er ikke Employer Branding en “hype”

Er du opptatt av å vedlikeholde eller styrke omdømmet til din bedrift? Da vil det være nyttig å fokusere på employer branding.

Er du opptatt av å vedlikeholde eller styrke omdømmet til din bedrift? Da vil det være nyttig å fokusere på employer branding. I denne artikkelen tar vi deg gjennom det effektfulle skjæringspunktet mellom HR og markedsføring.

Employer Branding
Photo by Ian Schneider on Unsplash

Employer branding er kort fortalt en viktig del av det totale omdømme av organisasjonen som arbeidsgiver. Det handler om selskapets identitet, kultur og verdi i arbeidsmarkedet. I bunn og grunn dreier det seg om å beholde ansatte og samtidig tiltrekke seg nye attraktive kandidater.

Rekrutteringsprosessen som markedskanal

Rekrutteringsprosessen gir oss gode muligheter til å kommunisere et positivt budskap ut i markedet, uten at det skal bli oppfattet som reklame. Dette er en unik kanal hvor man kan kommunisere innhold til et publikum som lytter. Innholdsmarkedsføring er i vinden som aldri før, og er veldig effektfullt når man treffer riktig målgruppe. I en stillingsannonse har du et lydhørt publikum som allerede er interessert i det som skal formidles. Dette er en unik mulighet til å kommunisere, involvere og engasjere. Gjennom utlysningen vil du kunne gi mottakeren et innblikk i bedriftens verdier, historie og  visjon. Videre vil en god prosess kunne styrke omdømme ditt som arbeidsgiver – som igjen kan gi positive effekter til bedriftens totale omdømme.

Gjennom rekrutteringsprosessen har du relativt god kontroll på å vise frem din bedrift. Men det er viktig å være klar over at en dårlig prosess vil kunne være skadelig for omdømme ditt. Et velkjent fenomen i bransjen er at man ofte opplever at én misfornøyd kandidat vil dele sin negative opplevelse med ti andre personer, mens én fornøyd kandidat deler med én annen person (1:10-forhold).

Bygge bro mellom HR og marked

Et godt omdømme er sammensatt av hvordan ulike interessenter oppfatter bedriften din. Det kan være kunder, samarbeidspartnere, ansatte, potensielle kandidater, markedet, konkurrenter osv. Tradisjonelt sett har markedsfunksjonen ivaretatt alt som har med omdømmebygging å gjøre – men i økende grad ser vi at større selskaper satser mer og mer på employer branding og bygger en bro mellom marked og HR.

HR har en viktig funksjon i å forstå hva de ansatte trenger, å bygge identitet og å skape en god bedriftskultur. Markedsfunksjonen har opprinnelig ivaretatt alt av kommunikasjon til markedet med et kommersielt perspektiv. Et avvik fra den reelle bedriftskulturen, identiteten og det som presenteres i markedet vil gi urealistiske forventninger, kan skape konflikter, gjennomtrekk av personale, og andre negative konsekvenser som kan koste dyrt. Nettopp derfor bør HR og marked jobbe sammen for å lage en employer branding-strategi som gjenspeiler selskapets strategi, visjon, misjon og verdier. Det som kommuniseres ut må være ekte, slik at ansatte kjenner seg igjen i presentasjonen. Man må rett og slett holde det man lover.

Rød tråd fra rekruttering til utvikling

På samme måte som strategien til selskapet legger føringer for markedskommunikasjonen vil employer branding legge føringer for rekruttering, utvikling og politikk i selskapet. Alt må henge sammen. I en rekruttering blir det derfor viktig å vurdere hvor godt en kandidat passer inn med kulturen og verdiene til selskapet. Det er vanskelig å endre personligheten og motivasjonsdrivere til en person. Motiveres du av tjene penger og makt, vil man kanskje ikke trives like godt i en veldedig organisasjon hvor altruisme er det som verdsettes, og motsatt. Får man inn personer som trives i organisasjonen, som motiveres og drives av de samme tingene som organisasjonen verdsetter og belønner, vil man øke prestasjonen til de ansatte. Dette vil gi positive resultater på bunnlinjen.

En feilansettelse er kostbart. Ser man på de direkte effektene som lønn og utgifter til rekruttering er disse høye i seg selv. Men de indirekte effektene kan være vel så kostbare og ha negative ringvirkninger i hele organisasjonen. Det kan være tapt produktivitet, negativitet og uro i organisasjonen, som i verste fall kan føre til tap av omdømme. Dette er bare konsekvenser som er i sving dersom du ansetter feil person.

Konsekvensene av en god ansettelse er derimot en mulighet til å få inn et talent som kan presterer bedre enn forventet, gi økt produktivitet og inntjening til selskapet.

Det er fort gjort å fokusere på det vi kan tape på å gjør feil – men tenk alt det vi har å vinne på å gjøre det riktig.