Aktuelt

4 av 10 ledere har feilansatt i 2018

Analysebyrået Opinion har på oppdrag av Experis nylig gjennomført en spørreundersøkelse blant norske ledere. I rapporten fremkommer det at 4 av 10 ledere har opplevd å feilansette i 2018.

Feilansettelser forklares i denne rapporten som ansettelser der nyansatte ikke fungerer i typen stilling de er ansatt i og/eller i arbeidsmiljøet. Det kan være tilfeller der den nyansatte ikke lever opp til den formelle kompetansen, ferdighetene eller personligheten vedkommende ga uttrykk for i løpet av rekrutteringsprosessen. For alle typer bedrifter er feilansettelser en utbredt utfordring som koster mye tid og penger for å rette opp i etterkant.

Grundig rekrutteringsprosess undervurdert

Det kommer fram i undersøkelsen at mange ledere har en tendens til å undervurdere viktigheten av en grundig rekrutteringsprosess, og oppfølging av den nyansatte. Det er nettopp disse gode rutinene i en prosess som vil redusere sannsynligheten for feilansettelser.

Av lederne som er spurt mener 3 av 10 at de burde gjort mer for å unngå feilansettelser. Tiltak som en grundigere rekrutteringsprosess og bedre oppfølging av nyansatte er det lederne trekker frem som forbedringspotensiale.

Mangel på tid

Det ser ut til at ledernes mangel på tid er den hyppigste årsaken mot å kunne gjennomføre en grundig nok rekrutteringsprosess. Samtidig svarer 8 av 10 at det koster mye tid og ressurser å rydde opp etter feilansettelsene. Det vil da si at tiden man sparer i rekrutterings- og oppfølgingsfasen av nyansatte koster dyrebar tid fordi sannsynligheten for feilansettelser øker.

Rutiner for å sikre kvalitet

Blant grepene som blir brukt for å sikre kvalitet i prosessene er det å ringe referanser mest utbredt blant lederne. Hele 7 av 10 bruker denne metoden. Langt færre gjør søk på Google og i sosiale medier (3 av 10). Selskaper med mer enn 20 ansatte benytter seg også oftere av arbeidsprøver og profesjonelle rekrutteringspartnere for å redusere risiko (4 av 10 blant store selskaper mot 7 av 10 blant små). Derimot er mangelen på behovskartlegging før prosessen starter den største årsaken til at store selskaper feilansetter.

HAMNØY sin metodikk

Dersom du benytter HAMNØY som rekrutteringspartner kan du være sikker på at vi gjennomfører metodene som er med å sikrer best mulig kvalitet i prosessen. Vi gjennomfører grundige rekrutteringsprosesser fra A-til-Å og leder ansettelser trygt i hamn for våre kunder. Fra vår base i Haugesundregionen har vi hele Norge som arbeidsplass. Per februar 2019 har våre kunder gitt HAMNØY en gjennom­snitt­lig tilfredshetsscore på 9 av 10 poeng.

Har du et rekrutteringsbehov? Er du i en tankeprosess om fremtidig rekrutteringsbehov? Vi bistår i ansettelser på alle nivå i en organisasjon. Ta kontakt med oss i dag. Vi snur oss raskt rundt for våre kunder.

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no
Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

 

Les hele rapporten her: experis.no

Derfor er ikke Employer Branding en “hype”

Er du opptatt av å vedlikeholde eller styrke omdømmet til din bedrift? Da vil det være nyttig å fokusere på employer branding. I denne artikkelen tar vi deg gjennom det effektfulle skjæringspunktet mellom HR og markedsføring.

Employer Branding

Photo by Ian Schneider on Unsplash

Employer branding er kort fortalt en viktig del av det totale omdømme av organisasjonen som arbeidsgiver. Det handler om selskapets identitet, kultur og verdi i arbeidsmarkedet. I bunn og grunn dreier det seg om å beholde ansatte og samtidig tiltrekke seg nye attraktive kandidater.

Rekrutteringsprosessen som markedskanal

Rekrutteringsprosessen gir oss gode muligheter til å kommunisere et positivt budskap ut i markedet, uten at det skal bli oppfattet som reklame. Dette er en unik kanal hvor man kan kommunisere innhold til et publikum som lytter. Innholdsmarkedsføring er i vinden som aldri før, og er veldig effektfullt når man treffer riktig målgruppe. I en stillingsannonse har du et lydhørt publikum som allerede er interessert i det som skal formidles. Dette er en unik mulighet til å kommunisere, involvere og engasjere. Gjennom utlysningen vil du kunne gi mottakeren et innblikk i bedriftens verdier, historie og  visjon. Videre vil en god prosess kunne styrke omdømme ditt som arbeidsgiver – som igjen kan gi positive effekter til bedriftens totale omdømme.

Gjennom rekrutteringsprosessen har du relativt god kontroll på å vise frem din bedrift. Men det er viktig å være klar over at en dårlig prosess vil kunne være skadelig for omdømme ditt. Et velkjent fenomen i bransjen er at man ofte opplever at én misfornøyd kandidat vil dele sin negative opplevelse med ti andre personer, mens én fornøyd kandidat deler med én annen person (1:10-forhold).

Bygge bro mellom HR og marked

Et godt omdømme er sammensatt av hvordan ulike interessenter oppfatter bedriften din. Det kan være kunder, samarbeidspartnere, ansatte, potensielle kandidater, markedet, konkurrenter osv. Tradisjonelt sett har markedsfunksjonen ivaretatt alt som har med omdømmebygging å gjøre – men i økende grad ser vi at større selskaper satser mer og mer på employer branding og bygger en bro mellom marked og HR.

HR har en viktig funksjon i å forstå hva de ansatte trenger, å bygge identitet og å skape en god bedriftskultur. Markedsfunksjonen har opprinnelig ivaretatt alt av kommunikasjon til markedet med et kommersielt perspektiv. Et avvik fra den reelle bedriftskulturen, identiteten og det som presenteres i markedet vil gi urealistiske forventninger, kan skape konflikter, gjennomtrekk av personale, og andre negative konsekvenser som kan koste dyrt. Nettopp derfor bør HR og marked jobbe sammen for å lage en employer branding-strategi som gjenspeiler selskapets strategi, visjon, misjon og verdier. Det som kommuniseres ut må være ekte, slik at ansatte kjenner seg igjen i presentasjonen. Man må rett og slett holde det man lover.

Rød tråd fra rekruttering til utvikling

På samme måte som strategien til selskapet legger føringer for markedskommunikasjonen vil employer branding legge føringer for rekruttering, utvikling og politikk i selskapet. Alt må henge sammen. I en rekruttering blir det derfor viktig å vurdere hvor godt en kandidat passer inn med kulturen og verdiene til selskapet. Det er vanskelig å endre personligheten og motivasjonsdrivere til en person. Motiveres du av tjene penger og makt, vil man kanskje ikke trives like godt i en veldedig organisasjon hvor altruisme er det som verdsettes, og motsatt. Får man inn personer som trives i organisasjonen, som motiveres og drives av de samme tingene som organisasjonen verdsetter og belønner, vil man øke prestasjonen til de ansatte. Dette vil gi positive resultater på bunnlinjen.

En feilansettelse er kostbart. Ser man på de direkte effektene som lønn og utgifter til rekruttering er disse høye i seg selv. Men de indirekte effektene kan være vel så kostbare og ha negative ringvirkninger i hele organisasjonen. Det kan være tapt produktivitet, negativitet og uro i organisasjonen, som i verste fall kan føre til tap av omdømme. Dette er bare konsekvenser som er i sving dersom du ansetter feil person.

Konsekvensene av en god ansettelse er derimot en mulighet til å få inn et talent som kan presterer bedre enn forventet, gi økt produktivitet og inntjening til selskapet.

Det er fort gjort å fokusere på det vi kan tape på å gjør feil – men tenk alt det vi har å vinne på å gjøre det riktig.

Økt kapasitet og god vekst. Slik gikk det for HAMNØY i 2018.

I 2018 har vi latt virksomheten vokse fra fire ansatt til seks for å bygge et solid og kompetent team. Vi består nå av fem hodejegere og en researcher / markedsfører, både for kunder på Haugalandet og i resten av landet. Satsingen har gjort at vi har blitt en enda mer robust, fleksibel og effektiv samarbeidspartner for våre kunder, noe som har vært avgjørende for den gode utviklingen i oppdrag det siste året.

Team Hamnøy

HER ER LITT AV DET SOM HAR SKJEDD HOS HAMNØY I 2018:

  • Vi har i løpet av året utvidet teamet fra fire til seks ansatte. Ansatt nummer fem startet 1. oktober 2018 og ansatt nummer seks starter hos oss ca. 1. mars 2019. I 2018 engasjerte vi i tillegg for første gang en praktikant. Praksisperioden varte i fire måneder.
  • Antall jobbsøkere: Ca. 2.000
  • Fra 2017 til 2018 har vi en økning på 50 prosent i antall rekrutteringsprosesser fra A-til-Å. I 2018 har vi samlet vært engasjert i 110 ansettelser.
  • Siden starten for ca. fire år siden har vi samlet 81 kunder. I 2018 har vi blant annet blitt godt kjent med 30 nye kunder
  • Med base i Haugesundregionen har vi hele Norge som arbeidsplass. 58 prosent av våre oppdrag i 2018 er i Haugesund-regionen. Våre øvrige oppdrag er spredt over hele Norge. I år har vi vært engasjert i rekrutteringsprosesser fra Lyngen i nord til Risør i sør. I 2018 har vi også bistått en av våre kunder med rekrutteringsbehov i Canada og Sverige. Se noen av våre kunder her
  • Et delmål for 2018 var å få mer erfaring med rekrutteringsbistand til offentlig sektor. I 1. kvartal 2018 bisto vi Karmøy kommune i ansettelsen av ny teknisk sjef. Vi fikk gode tilbakemeldinger på vårt arbeid, les gjerne utsagn fra oppdragsgiver her
  • Vekst er ikke et mål i seg selv, men en konsekvens av god innsats og gode ansettelser. Vi har vokst kontrollert og stegvis, og har en god, ryddig og sunn økonomi, noe som er viktig både for våre kunder, kandidater, leverandører, ansatte, eier og samfunnet. Vi har et langsiktig perspektiv i alt vi foretar oss.
  • I 2018 har vi opprettholdt en stabil og god kundetilfredshet på 9 av 10 poeng
  • Vi får gode tilbakemeldinger fra kandidater i våre kandidatundersøkelser. Vi scorer høyt i alle deler av prosessen, men spesielt godt på tilgjengelighet, informasjon underveis i rekrutteringsprosessen og intervjuopplevelse
  • Vi investerer kontinuerlig i aktuell og nødvendig fagkompetanse, både innen rekruttering og markedsføring. I 2018 har vi gjennomført kursing og sertifisering som gjør at alle våre ansatte nå er sertifiserte testbrukere i de aktuelle verktøyene vi benytter i våre prosesser. To medarbeidere er sertifisert som rekrutterer i henhold til DNV-GL-standard for rekrutterere.
  • Vi har i år oppnådd en betydelig vekst for vårt nettsted Hamnoy.no:
    • Unike brukere – samlet hele året: 60.500 (33.000 i fjor)
    • Antall økter – samlet hele året: 87.600 (50.700 i fjor)
    • Antall sidevisninger – samlet hele året: 129.500 (107.300 i fjor)
  • Over 1.700 personer følger nå HAMNØY på LinkedIn og samlet har vi som rådgivere og firma et stort nettverk på Linkedin med mer enn 20.000 personer i vårt nettverk. Jan Tore har over 11.250 personer i sitt nettverk på Linkedin, mens hodejeger Pål Christian har mer enn 10.500 i sitt nettverk. Tuva, Else-Margrete og Bjørg er alle svært aktive på Linkedin og utvider sitt nettverk dag for dag. Inviter oss gjerne inn i ditt nettverk og legg til vårt firma i sosiale medier for å holde deg oppdatert om aktuelle stillinger og relevant nytt
  • Vår Facebook-side har rett i overkant av 2.300 følgere. Slå gjerne følge du også
  • Vi har mer enn 500 mottakere av vårt e-nyhetsbrev – og antall abonnenter stiger ukentlig
  • På Twitter har vi i dag 254 følgere – og vår Instagram-konto har 657 følgere
  • i 2018 har vi lagt ned et solid arbeid i å formalisere og profesjonalisere våre rutiner knyttet til behandling av personopplysninger. I sommer lanserte vi vår oppdaterte personvernerklæring og arbeidet med å forberede GDPR har vært bevisstgjørende, nyttig og utviklende for vårt rekrutteringsteam. I praksis handler personvern om gode holdninger, riktig adferd og gode rutiner.
  • I februar samlet vi vårt team i nye og moderne kontorlokaler i kontorbygget LØÅ i Tysvær. I oktober utvidet vi arealet med et nytt møterom.
  • Hamnøy AS ble etablert av Jan Tore Hamnøy i desember 2014. Vi kan se tilbake på fire år med jevn og god vekst i kunder, inntekter, resultat og ansatte. I 2018 har vi omstrukturert eierskapet og etablert Hamnøy Holding AS med Hamnøy AS som et heleid datterselskap. Les om endringen her
  • Vi har forventninger til 2019 – og ser frem til å bli kjent med nye mennesker – både nye kunder og kandidater. Vi ser frem til å forsterke og videreutvikle vår relasjon med våre kunder – og hjelpe våre kunder trygt i hamn med avgjørende rekrutteringer også i det nye året.

Vår målsetning for 2019 er enkel, men klar: Vi skal bli enda bedre til å levere god rekruttering til enda flere. Vi skal være fremtidsorienterte og klar for å møte de utfordringene som måtte komme.

På full fart inn i 2019 jobber vi med 16 aktuelle stillingsmuligheter. Kanskje en av disse er aktuell for nettopp deg? Sjekk ut mulighetene og ta kontakt om du er interessert i dialog med oss om nye jobbmuligheter.

Har du et rekrutteringsbehov? Ta kontakt – så avtaler vi en samtale.

Nyttårshilsen fra HAMNØY

2018 har for mange av våre kunder vært et aktivt år med god fart og utvikling. Slik har det også vært for oss i HAMNØY. Vi er takknemlig og glade for den tilliten vi får fra kunder og kandidater.

Hamnøy godt nytt år

I 2018 har vi latt virksomheten vokse fra fire til seks ansatte. På 24 måneder har vi vokst fra en til seks ansatte. Målsetningen har vært  å bygge et solid og kompetent rekrutteringsteam. Vi består nå av fem hodejegere og en researcher / markedsfører, både for kunder på Haugalandet og i resten av landet. Satsingen har gjort at vi har blitt en enda mer robust, fleksibel og effektiv samarbeidspartner for våre kunder, noe som har vært avgjørende for den gode utviklingen i oppdrag det siste året.

Les gjerne mer om hvordan 2018 har vært for oss

Vi har forventninger til 2019 – og ser frem til å bli kjent med nye mennesker – både kunder og kandidater. Vi ser frem til å forsterke og videreutvikle samarbeidet med eksisterende kunder og bli kjent med nye kunder. Vi ser frem til å fortsette arbeidet med å hjelpe våre kunder trygt i hamn med avgjørende rekrutteringer.

I februar 2018 samlet vi teamet i moderne kontorlokaler i kontorbygget LØÅ i Tysvær. Det har vært et fint løft for vårt firma. Vårt kontor er vår base og vårt nav i rekrutteringsarbeidet, enten vi løser oppdrag i Haugesund-regionen, andre steder i Norge eller internasjonalt.

Vår målsetning for 2019 er enkel, men klar: Vi skal bli enda bedre til å levere god rekruttering til enda flere. Vi skal være fremtidsorienterte og klar for å møte de utfordringene som måtte komme.

Vi ønsker deg og dine alt godt for 2019. 

Hilsen alle oss i HAMNØY

Julehilsen fra HAMNØY

Nå som julen snart ringes inn, har jeg lyst til å dele noen tanker med dere. Men først vil jeg dele en tekst fra en julesang fra Anne Grete Preus. Den kan du også lytte til i vår spilleliste.

ALT SOM SKINNER

Det skinner i blokker og hus i desember
Av blankpusset glede for alt som skal skje
Av ivrige hender og alt som skal rekkes
Før klokken ringer, og folk setter seg ned

Alt det som skinner
Er ledd i en lenke
Ord etter ord
For alt det vi er
For alt vi har hatt
Det skinner som stjerner
En Betlehems natt

Jeg setter stor pris på at vi har delt arbeidsliv i 2018. Sammen med mine dyktige kollegaer har vi jobbet tett sammen med våre kjære kunder. Vi har blitt kjent med et stort antall kandidater. Alle menneskemøtene gir energi og mening i vår hverdag. Vi drives av å bidra til å realisere potensialet i mennesker og organisa­sjoner. Min største glede på jobb er når en ansettelse ender i en «innertier». Det skaper varige verdier. Å dele arbeidsliv gir mening og gjør at vi yter det lille ekstra.

Å jobbe med mennesker er meningsfullt og inspirerende. Og noen ganger vanskelig og utfordrende. Vi har alle en historie. Svikter vår menneskelige «software» hjelper det lite med en solid «hardware». Vi trenger å være i balanse for å ha det godt med oss selv og andre. På både jobb og hjemme.

Når vi går inn i julehøytiden er det tid for å skru litt av hverdag og arbeidsliv. Finne hvilepulsen og bruke tid sammen med de de du har kjær. Og unne seg litt høytid og fest.

Mitt største ønske er at alle skal få oppleve en trygg og varm julaften med smil, latter og glede mens vi knekker nøtter og kviss – og deler ekte liv.

Det nærmer seg julehøytiden – og jul og musikk hører jo sammen. Vårt team har derfor satt opp en playlist i Spotify med våre julefavoritter. Kanskje du finner deg en ny favorittlåt?

Istedenfor firmagaver har vi i år valgt å gi en støtte til Kirkens Bymisjons juleaksjon, “Gled en som gruer seg til jul”.

Da gjenstår det bare å si god jul, godt nyttår og tusen takk for samarbeidet i 2018 – la oss dele arbeidsliv også neste år.

Vi ringes!

Hamnøy etablerer holdingselskap

Hamnøy AS ble etablert av Jan Tore Hamnøy i desember 2014. Vi kan se tilbake på fire år med jevn og god vekst i kunder, inntekter, resultat og ansatte. Nå etableres Hamnøy Holding AS med Hamnøy AS som et heleid datterselskap.

Hamnøy full konsentrasjon

Etablering av holdingstruktur er et naturlig steg etter noen år med god vekst. Hamnøy Holding AS (org.nr.: 921 297 343) har blitt etablert med Jan Tore Hamnøy som 100 % eier av selskapet. Hamnøy Holding AS eier videre 100 % av rekruttering- og rådgivningsfirmaet Hamnøy AS.

«Gamle» Hamnøy AS (org.nr. 914 616 026) har blitt fusjonert inn i «nye» Hamnøy AS (org.nr. 921 432 232). Det gamle selskapet har nå blitt slettet i Brønnøysundregisteret. Det betyr at Hamnøy AS sin regnskapshistorikk i fremtiden ikke vil være tilgjengelig og søkbar hos tjenester som proff.no. «Nye» Hamnøy AS sitt første regnskapsår blir offentliggjort på tjenester som proff.no når regnskapet for 2018 er ferdig revidert. Regnskapsmessig egenkapital og soliditet for «nye» Hamnøy AS vil være den samme som for «gamle» Hamnøy AS.

Dersom du kartlegger mulige leverandører av rekrutteringstjenester, og ønsker å vurdere Hamnøy AS sin økonomiske historie og soliditet, kan du ta kontakt med Jan Tore Hamnøy for nærmere informasjon. Vi er lett tilgjengelige enten på tlf. 411 02 200, e-post jth@hamnoy.no, eller ved å sende en melding i vår nettside-chat nede til høyre i skjermbilde.

Vårt fokus i Hamnøy AS vil være uforandret: å hjelpe våre kunder over hele Norge trygt i hamn med avgjørende ansettelser.

HAMNØY ansetter Stian Helgeland som ny hodejeger

Stian Helgeland (30) tiltrer i mars som ny rådgiver / hodejeger i HAMNØY. Helgeland har bred og god erfaring innen rekruttering og rådgivning. Han er bosatt i Haugesund.

Stian Helgeland sier i en kommentar at han ser frem til å bli en del av det sterke fagmiljøet i HAMNØY.

– For meg er service og integritet viktig, og at kunder og kandidater alltid står i fokus. Grundige rekrutteringsprosesser er avgjørende for utviklingen til enhver virksomhet. HAMNØYs fokus på kvalitet og genuine engasjement for kundene er noe jeg ønsker å ta del i. Nå gleder jeg meg til å bidra til å gjennomføre gode prosesser og lede ansettelsesprosesser trygt i mål, sier Helgeland.

Helgeland har rekrutteringserfaring fra Adecco i Bergen. Han har arbeidet med rådgivning og salg i Capa Kinoreklame og FK Haugesund. Helgeland kommer nå fra stillingen som veileder i NAV Tysvær. Han er utdannet ved Handelshøyskolen BI med Bachelor i administrasjon og økonomi med fordypning i HR.

Jan Tore Hamnøy sier i en kommentar at HAMNØY opplever god vekst både i antall oppdrag, kunder og kandidater. Vi er takknemlig for tilliten vi får i markedet – og ser frem til å arbeide hardt videre for våre kunder.

– Når vi nå styrker teamet med en ny rådgiver / hodejeger har vi vektlagt å ansette en person som har en god kombinasjon av erfaring, motivasjon og rette personlige egenskaper som skal til for å lykkes som rådgiver i HAMNØY. Vi tror at Stian Helgeland vil bli en verdsatt rådgiver hos våre kunder.

– Helgeland vil tilføre vårt team ny kompetanse og kapasitet – og vil styrke vår fleksibilitet og effektivitet. Vi ser frem til å fortsette vårt arbeid med å hjelpe våre kunder over hele Norge trygt i mål med avgjørende ansettelser, avslutter Jan Tore Hamnøy.

Etter ansettelsen av Helgeland består team HAMNØY av totalt seks medarbeidere: fem rådgivere / hodejegere og en researcher / markedsfører. Fra vår base i Haugesundregionen hjelper vi kunder over hele Norge. Våre verdier er diskré, fleksibel, effektiv og kompetent.

– Vi deler våre julefavoritter

Det nærmer seg julehøytiden – og jul og musikk hører sammen. Vi har derfor satt opp en spilleliste med våre julefavoritter i Spotify. Kanskje du finner deg en ny favorittlåt?  

Trenger du rekrutteringshjelp?

Det er adventstid og dermed høysesong for budsjettarbeid og strategiprosesser. Det er tid for å iverksette tiltak og nye planer: Hva tror dere om 2019? Hvilken risikoprofil legger dere opp til i budsjettet? Skal dere høste eller skal dere vokse?

Team Hamnøy

Uavhengig av strategi er det nødvendig å ha rett person på rett plass. Rekruttering med kvalitet krever god planlegging. Vi i HAMNØY står klar for å snu oss raskt rundt for for din virksomhet. 

Noen ganger kommer et rekrutteringsbehov brått på. Noen ganger er det et resultat av planlegging og nye initiativ. Uavhengig av behov tar en god prosess tid. Erfaringsmessig vil en effektiv og grundig rekrutteringsprosess kunne ta 4,5 til 5 måneder fra start til oppstart for din nye medarbeider.

Vi i HAMNØY hjelper deg med rekrutt­ering av topp­ledere, mellom­ledere og nøkkel- og fag­personer. Vi har mange forskjellige kunder – og arbeider både for store konsern og nyetablerte virksomheter. Vi er vant til å sette oss raskt inn i våre kunders kultur, verdier og egenart. Vi har mer enn 80 kunder på vår kunde­liste – og fra vår base i Haugesundregionen har vi hele Norge som vår arbeidsplass. Våre kunder be­finner seg pri­mært i Haugesund-regionen, på Vest­landet og i Oslo-området. Vi hjelper våre kunder med rekrutt­erings­prosesser både i Norge og internasjonalt. Vår mål­setning er å bli din sam­tale­partner og strategiske råd­giver i arbeidet med å for­bedre og ut­vikle din organisasjon.

Vi i HAMNØY leverer pro­sesser og råd­givning av høy kvalitet. Treff­sikker rekrutt­ering er av av­gjørende be­tydning for frem­tiden til en­hver organisa­sjon. Vi hjelper deg som leder til å tenke hel­het­lig og stra­tegisk – og vi hjelper deg med å finne frem til den som kan bli den dyktigste i stillingen.

Er det kanskje tid for å styrke salgsavdelingen? Har dere god nok leveransekapasitet?  Har din virksomhet rett ledelse inn i fremtiden?

Vi er så vidt i gang med desember måned. Tiden frem til jule- og nyttårshelgen er hektisk for de fleste. Dersom du planlegger å gjennomføre en ansettelse i januar haster det å komme i gang med planleggingen. Normalt vil det med tre måneders oppsigelsestid bety oppstart i mai 2019.

Trenger du rekrutteringshjelp? Vi står klar for å snu oss raskt rundt for din virksomhet.

Du er velkommen til å ta kontakt med oss når som helst via vår chat som du finner nede til høyre i skjermbildet. Ta gjerne kontakt med Jan Tore Hamnøy på tlf. 41 10 22 00 eller e-post jth@hamnoy.no.

Vi snakkes!

To nye sertifiseringer i Hogan-personlighetstester

Rådgiver / hodejeger Tuva Kvalevaag Simensen og researcher / markedsfører Bjørg Hildrum Saltveit har nå oppnådd sertifiseringer i HOGAN-personlighetstester.

EN DEL AV UTVELGELSESPROSESSEN

I rekrutteringsprosessen jobber vi i HAMNØY alltid ut i fra en stillingsprofil som definerer ønskede krav til kvalifikasjoner, erfaringer og personlige egenskaper. Vi er alle forskjellige og hvorvidt egenskapene våre er en styrke eller utfordring i en type stilling eller ulike arbeidssituasjoner avhenger av hvilke krav som stilles til stillingen.

HAMNØY bruker HOGAN Assessment Systems (HAS) til testing av personlighet, identifisering av viktige verdi- og motivasjonsdrivere, og utvikling og risikoatferd. Det interessante med HOGAN er at den ikke tar utgangspunkt i den du selv opplever at du er, men hvordan du oppleves av andre.

Avsporingstendenser i forhold personligheten din, og atferd som negativt påvirker dine prestasjoner eller andres opplevelse av deg i stressende situasjoner, er også viktige å identifisere – og særlig i ledende stillinger med resultat- og personalansvar.

Rekrutteringsprosesser krever omfattende behovsanalyse og grundighet i vurderingene. Personlighetstesting gir ingen garanti for riktig rekruttering, men brukt i sammenheng med grundig prosess og metodikk øker man sannsynligheten for å ansette en kandidat som kan levere til forventningene og kravene som stilles til stillingen.

Alle våre ansatte per dags dato er nå sertifisert i Hogan Assessment System (HAS)
Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en av oss i team HAMNØY:

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Else-Margrete Liknes, tlf. 969 11 135, eml@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no

Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no