Aktuelt

Stian Helgeland med ny sertifisering i Hogan

Rådgiver / hodejeger Stian Helgeland  har nå oppnådd sertifiseringer i HOGAN-personlighetstester.

EN DEL AV UTVELGELSESPROSESSEN

I rekrutteringsprosessen jobber vi i HAMNØY alltid ut i fra en stillingsprofil som definerer ønskede krav til kvalifikasjoner, erfaringer og personlige egenskaper. Vi er alle forskjellige og hvorvidt egenskapene våre er en styrke eller utfordring i en type stilling eller ulike arbeidssituasjoner avhenger av hvilke krav som stilles til stillingen.

HAMNØY bruker HOGAN Assessment Systems (HAS) til testing av personlighet, identifisering av viktige verdi- og motivasjonsdrivere, og utvikling og risikoatferd. Det interessante med HOGAN er at den ikke tar utgangspunkt i den du selv opplever at du er, men hvordan du oppleves av andre.

Avsporingstendenser i forhold personligheten din, og atferd som negativt påvirker dine prestasjoner eller andres opplevelse av deg i stressende situasjoner, er også viktige å identifisere – og særlig i ledende stillinger med resultat- og personalansvar.

Rekrutteringsprosesser krever omfattende behovsanalyse og grundighet i vurderingene. Personlighetstesting gir ingen garanti for riktig rekruttering, men brukt i sammenheng med grundig prosess og metodikk øker man sannsynligheten for å ansette en kandidat som kan levere til forventningene og kravene som stilles til stillingen.

Alle våre ansatte per dags dato er nå sertifisert i Hogan Assessment System (HAS)
Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en av oss i team HAMNØY:

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no

Rådgiver / hodejeger, Stian Helgeland, tlf. 928 49 391, tks@hamnoy.no

Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

Bli kjent med menneskene i HAMNØY: Stian Helgeland

Stian Helgeland (31) startet i HAMNØY 1. mars, og har allerede kommet godt inn i rollen som rådgiver / hodejeger. Han har gitt oss et kjempegodt inntrykk, og vi gleder oss til veien videre med han. Bli litt bedre kjent med Stian du også:

 

Beskriv deg selv med 3 ord?
Nøyaktig, pålitelig, smilende.

Hva ville du bli når du var liten?
Når jeg var liten var jeg travelt opptatt med å prøve ut litt av hvert, enten det var innen idrett eller på hobbybasis. Jeg kan ikke huske at jeg tenkte så mye på hva jeg ville bli når jeg ble stor, men jeg var nok som mange barn innom tankene rundt politi- eller brannmann.

Oppvekst og bosted?
Vokst opp nord i Haugesund, og nylig kjøpt hus rett ved Skeisvannet.

Hva gjør du utenom arbeidstid?
Som nevnt så har jeg og samboeren nylig kjøpt oss nytt gammelt hus. Huset har behov for noe oppussing, noe vi er godt igang med. Dette er spennende, men man kan vel trygt si at for to ufaglærte så tar ting litt tid.
De normale fritidsaktivitetene våre har blitt noe nedprioritert kan en si, men når tiden strekker til så tar jeg gjerne en tur på treningssenter eller i skog og mark. Jeg har også lidenskapelig opptatt av fotball, hovedsakelig engelsk.

Utdannelse og arbeidserfaring?
Utdannet økonom med fordypning i HR. Har arbeidserfaring som HR-Konsulent fra Adecco Finans Bergen, B2B salg fra CAPA Kinoreklame
Bergen, og fra FK Haugesund. Har også erfaring som Veileder i NAV Tysvær med fokus på å hjelpe unge mennesker ut i/tilbake til arbeid.

Hvorfor valgte du rekrutteringsbransjen?
Under min utdannelse var vi innom mange forskjellige studieemner, blant annet rekruttering og utvelgelsesprosess. Jeg synes dette var meget spennende, og valgte derfor å fordype meg innen HR hvor vi kunne fokusere mer på emnet. Det var også dette emnet vi valgte å skrive vår bacheloroppgave om, oppgaven ble skrevet for EY i Bergen.
Etter endt utdannelse søkte jeg meg til stillinger innenfor feltet rekruttering, og begynte som tidligere nevnt i Adecco. Å jobbe i et av Norges største bemanningsbyrå var spennende, jeg fikk noen lærerike år her før jeg bestemte meg for å spisse salgskompetansen før «hjemreisen» til Haugesund. Siden jeg sluttet i Adecco så var planen hele tiden å vende tilbake til rekrutteringsbransjen, og når muligheten til å bli med på laget i HAMNØY dukket opp, så var jeg ikke i tvil om at tiden var inne.

Hva er det kjekkeste med å være rådgiver/rekrutterer?
Det er vanskelig å trekke frem ett punkt om hva som er «det kjekkeste», men jeg liker veldig godt når det blir en tilnærmet perfekt match mellom kunde/rolle og kandidat etter en grundig prosess.
I tillegg til dette så må jeg trekke frem muligheten til å møte så mange interessante og flinke mennesker, både kunder og kandidater.

Hvor ser du for deg Hamnøy om fem år?
Om fem år har vi fortsatt hovedkontor på Haugalandet. Vi er nok en god del flere ansatte, men vi er fortsatt sterkt forankret i vår måte å arbeide på og våre verdier.
Rådgivning og rekruttering er fortsatt hovedproduktet, men vi har nok et bredere spekter av tjenester å tilby våre kunder.
Jeg ser også for meg at vi har noen strategisk plasserte lokalkontor rundt om i Norge.

Livsmotto
Om det er et livsmotto er jeg usikker på, men jeg synes kardemommeloven er fin:

«Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.»

Kristine Valen ansatt som praktikant i HAMNØY

Kristine Valen (26) er engasjert som sommerpraktikant i rekruttering- og rådgivningsfirmaet HAMNØY. Valen, som bor i Oslo, har en bachelor i statsvitenskap fra Universitet i Oslo, og har ett år igjen av mastergrad-studier i statsvitenskap og ledelse. Praktikantperioden varer i ca. tre måneder.

Kristine Valen sier i en kommentar at hun ser frem til å lære litt om ulike sider av virksomheten og bransjen.

– Jeg synes rekrutteringsbransjen virker spennende. Etter studiene har jeg lyst til å finne meg en jobb der jeg får jobbe med både mennesker og business, og en praktikantstilling i HAMNØY er en perfekt mulighet for meg til å bli bedre kjent med firmaet, bransjen og meg selv, sier Valen i en kommentar.

– Å bidra til gode ansettelser er avgjørende og viktig for utviklingen til alle selskaper. I HAMNØY vil jeg først og fremst arbeide med å identifisere og søke frem kandidater til aktuelle oppdrag – og selv om det blir mye nytt vil jeg bidra med et solid engasjement og en analytisk tilnærming til oppgavene.

– Jeg har latt meg imponere over hva teamet i HAMNØY har fått til på relativt kort tid og gleder meg til å  få være en del av firmaet i denne perioden, avslutter Valen.

Jan Tore Hamnøy sier i en kommentar at HAMNØY opplever god vekst både i antall oppdrag, kunder og kandidater.

– Vi er takknemlig for tilliten vi får i markedet – og ser frem til å arbeide hardt videre for våre kunder. Vi er glad for at vi har fått en ekstra ressurs som Kristine med på laget nå i en aktiv og viktig vår- og sommerperiode. Dette er andre året vi rekrutterer en sommerpraktikant. Erfaringene fra i fjor var svært gode, og vi har som målsetning å gjøre dette til en fast årlig tradisjon.

Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.

Påsketid er for mange synonymt med turtid. Uansett om du er en fersking eller en dreven fjellvandrer, anbefaler vi at du har Fjellvettreglene med deg på tur – hele året. På samme måte som i en rekruttering handler godt vett ikke bare om hva du skal og ikke skal, men om å ha et bevisst forhold til valgene du tar før, under og etter.

Når påskehøytiden er forbi står straks mai for tur. Etter påsken vil det for mange virksomheter være på høy tid å igangsette nye ansettelsesprosesser. Vår og sommer er høysesong for rekrutteringer. I løpet av sommerperioden er det erfaringsmessig stor bevegelse i arbeidsmarkedet. Det er mange fallgruver du kan gå i når du skal ansette en ny medarbeider. Vi i team HAMNØY har derfor latt oss inspirere av Fjellvettreglene og laget Rekrutteringsvettreglene.

Fjellvettreglene

1 – Planlegg turen og meld fra hvor du går
2 – Tilpass turen etter evne og forhold
3 – Ta hensyn til vær- og skredvarsel
4 – Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer
5 – Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre
6 – Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is
7 – Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er
8 – Vend i tide, det er ingen skam å snu
9 – Spar på kreftene og søk ly om nødvendig

Les mer om Fjellvettreglene hos UT.no

Rekrutteringsvettreglene

1 – Planlegg rekrutteringen og meld fra hvor du skal
2 – Tilpass rekrutteringen etter evne og forhold
3 – Ta hensyn til markedet og andre ytre forhold
4 – Vær forberedt på at rekrutteringsprosessen ikke alltid går som planlagt
5 – Benytt nødvendige verktøy i utvelgelsen for å hjelpe deg selv til å identifisere den beste kandidaten
6 – Ta trygge valg. Gjenkjenn negativ adferd og feil motivasjon
7 – Bruk «kart og kompass». Vit alltid hvor du er og hvor du skal
8 – Vend i tide, det er ingen skam å snu
9 – Spar på kreftene og søk profesjonell rekrutteringshjelp

Godt rekrutteringsvett handler ikke bare om hva du skal og ikke skal, men om å ha et bevisst forhold til valgene du tar før, under og etter ansettelsen. Uansett om du er en fersking eller en dreven rekrutterer, anbefaler vi at du har Rekrutteringsvettreglene med deg i tankene – hele året.

Kontakt din rådgiver i dag. Vi står klar for å hjelpe deg trygt i hamn. 

Vi ønsker alle en riktig god påske, god tur og god rekruttering! 

Rekruttering krever god planlegging, kompetanse og engasjement

Team HAMNØY hjelper våre kunder over hele Norge trygt i hamn med avgjørende ansettelser. En god og grundig rekruttering krever god planlegging og gjennomføringskraft. Dersom vi starter rekrutteringen nå, er det realistisk med en ansettelse i april eller mai. Men det haster å komme i gang. Dersom den nyansatte har tre måneders oppsigelsestid vil det bety oppstart i den nye stillingen 1. august eller 1. september.

I HAMNØY har vi god utvikling i kunder og oppdrag – og vi er takknemlig for all tilliten vi får hos kunder og kandidater. Vi har daglig kontakt med interessante personer for fremtidige stillinger enten det er i Haugesundregionen eller andre steder i Norge.

I takt med økt aktivitet har vi gradvis bygget opp mer kapasitet og kompetanse. Fra mars er vi et team med fem rådgivere / hodejegere og en researcher / markedsfører. Team HAMNØY består nå av Stian Helgeland, Tuva K. Simensen, Pål Christian Meyer, Else-Margrete Liknes Overøye (permisjon) Bjørg Hildrum Saltveit og Jan Tore Hamnøy.

Gjennom de siste månedene har vi økt kapasiteten i vårt søk- og kartleggingsarbeid – og vi har styrket vår digitale kompetanse som gjør at vi kan tilby våre kunder en enda bedre digital stillingspresentasjon – og målrettet og gjennomtenkt annonsering.

Aktivt søk for oss handler om å treffe rett målgruppe både med god presentasjon, språk, innhold og segmentering i digitale kanaler kombinert med målrettet aktivt søk og hodejakt ute i markedet.

Alltid tilgjengelig

Dersom dere planlegger å gjennomføre én eller flere ansettelser står vi godt rustet til å hjelpe dere trygt i hamn. Dersom du ønsker å få på plass en ny leder eller medarbeider rett etter sommerferien haster det å komme i gang.  Å investere i en profesjonell rekrutteringsprosess fra HAMNØY øker sannsynligheten for at du får ansatt den beste kandidaten i stillingen.

Les gjerne om noen av våre kunder, kundetilfredshet og utsagn fra noen av våre kunder.

Vi lever av å yte service, og legger vår stolt­het i å alltid være til­gjenge­lige for våre kunder. Ta kontakt og opplev det selv.

Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en i team HAMNØY:

Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no

Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no

Tuva K. Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no

Stian Helgeland, tlf. 928 49 391, sh@hamnoy.no 

Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

Stian Helgeland sertifisert i Matrigma

Vi gratulerer vår ferskeste rådgiver / hodejeger Stian Helgeland med vel gjennomført sertifisering i Assessio sin evnetest Matrigma.

Som sertifisert kan Stian sette opp tester av kandidater og tolke resultater, i tillegg til at han har en god forståelse for bakgrunn og betydning av denne typen testing.

Matrigma er en evnetest som brukes for å kartlegge kandidatenes problemløsnings- og resonneringskapasitet, og evnen til å se logiske sammenhenger. Dette er informasjon det er vanskelig å hente inn på andre måter. Fordi Matrigma er en ikke-verbal test, blir den ikke påvirket av språkkunnskaper eller kulturelle forskjeller.

Les: Vi i HAMNØY anbefaler alltid bruk av rele­vante tester som en del av kvalitets­sikringen av kandi­datene.

Matrigma er utviklet av vår testleverandør Assessio, og er en av deres tester som har blitt mest populær internasjonalt. Testen brukes av multinasjonale organisasjoner over hele verden og er DNV-GL sertifisert.

Nå er alle i team HAMNØY sertifisert i Matrigma. Å sikre kompetanse på tvers av teamet gjør oss enda mer fleksible og robuste i rekrutteringsarbeidet.

Hastverk er lastverk. Også i rekrutteringsarbeidet.

Å være leder er spennende, utfordrende og til tider nokså ensomt. Tid er ofte en knapphetsfaktor. Ansettelser kommer som regel på toppen av alt det andre som skal bli gjort som leder. I slike situasjoner er det større risiko for hastverk i rekrutteringsarbeidet.

Jeg tror at mange ledere kan kjenne seg igjen i følgende situasjon: Du har et konkret rekrutteringsbehov, og har mer eller mindre tilfeldig kommet i dialog med en person du vurderer å ansette i stillingen. Alt ser ut til å stemme. Innertier. Men hvordan kan du være trygg på at du har ansatt den som matcher best når du bare har snakket med et begrenset utvalg? Hvordan kan du være trygg på at du har funnet den riktige dersom du kun har snakket med folk i ditt eget nettverk?

Hastverk vil ofte kunne føre til et svakere beslutningsgrunnlag. En rekrutteringsprosess uten grundighet og kvalitet fra A-til-Å øker risikoen for en feilansettelse. Ikke la hastverk føre til lastverk når du utvikler din organisasjon inn i fremtiden. 

Som tidligere toppleder og nå rådgiver er mitt beste råd: Ta deg tid til en god ansettelsesprosess. Det er verdt å bruke noen uker ekstra når du skal gjennomføre en ansettelse. Ved å samarbeide med HAMNØY i rekrutteringsarbeidet får du en profesjonell og engasjert partner. Med god struktur, planlegging og gjennomføringskraft leder vi i HAMNØY grundige rekrutteringsprosesser fra A-til-Å på en effektiv måte.

Stadig flere ser viktigheten av å gjennomføre gode rekrutteringsprosesser – og i en hektisk lederhverdag ser mange at det er en god investering å engasjere ekstern bistand i rekrutteringsarbeidet.

Dersom du har behov for å få på plass en ny medarbeider eller leder fra 1. august, haster det nå å komme i gang med rekrutteringsarbeidet. Har du et rekrutteringsbehov? Ta gjerne kontakt med oss i dag, så snur vi oss raskt rundt.

Fra vår base i Haugesundregionen bistår vi kunder over hele Norge.

Vårt kundeløfte:  Vi møter deg med respekt og vi be­handler all informa­sjon på en diskré måte. Vi er kompe­tente og effek­tive. Vi er fleksible og til­gjenge­lige. Vi gir oss ikke før du som kunde blir fornøyd.

Dersom du har et spørsmål til oss, eller ønsker at vi tar kontakt med deg, kan du legge inn en melding til oss i vår chat som du finner nede til høyre på skjermen, eller kontakte en av oss i team HAMNØY:

  • Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no
  • Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no
  • Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no
  • Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no
  • Rådgiver / hodejeger, Stian Helgeland, tlf. 928 49 391, sh@hamnoy.no (starter 1. mars)

4 av 10 ledere har feilansatt i 2018

Analysebyrået Opinion har på oppdrag av Experis nylig gjennomført en spørreundersøkelse blant norske ledere. I rapporten fremkommer det at 4 av 10 ledere har opplevd å feilansette i 2018.

Feilansettelser forklares i denne rapporten som ansettelser der nyansatte ikke fungerer i typen stilling de er ansatt i og/eller i arbeidsmiljøet. Det kan være tilfeller der den nyansatte ikke lever opp til den formelle kompetansen, ferdighetene eller personligheten vedkommende ga uttrykk for i løpet av rekrutteringsprosessen. For alle typer bedrifter er feilansettelser en utbredt utfordring som koster mye tid og penger for å rette opp i etterkant.

Grundig rekrutteringsprosess undervurdert

Det kommer fram i undersøkelsen at mange ledere har en tendens til å undervurdere viktigheten av en grundig rekrutteringsprosess, og oppfølging av den nyansatte. Det er nettopp disse gode rutinene i en prosess som vil redusere sannsynligheten for feilansettelser.

Av lederne som er spurt mener 3 av 10 at de burde gjort mer for å unngå feilansettelser. Tiltak som en grundigere rekrutteringsprosess og bedre oppfølging av nyansatte er det lederne trekker frem som forbedringspotensiale.

Mangel på tid

Det ser ut til at ledernes mangel på tid er den hyppigste årsaken mot å kunne gjennomføre en grundig nok rekrutteringsprosess. Samtidig svarer 8 av 10 at det koster mye tid og ressurser å rydde opp etter feilansettelsene. Det vil da si at tiden man sparer i rekrutterings- og oppfølgingsfasen av nyansatte koster dyrebar tid fordi sannsynligheten for feilansettelser øker.

Rutiner for å sikre kvalitet

Blant grepene som blir brukt for å sikre kvalitet i prosessene er det å ringe referanser mest utbredt blant lederne. Hele 7 av 10 bruker denne metoden. Langt færre gjør søk på Google og i sosiale medier (3 av 10). Selskaper med mer enn 20 ansatte benytter seg også oftere av arbeidsprøver og profesjonelle rekrutteringspartnere for å redusere risiko (4 av 10 blant store selskaper mot 7 av 10 blant små). Derimot er mangelen på behovskartlegging før prosessen starter den største årsaken til at store selskaper feilansetter.

HAMNØY sin metodikk

Dersom du benytter HAMNØY som rekrutteringspartner kan du være sikker på at vi gjennomfører metodene som er med å sikrer best mulig kvalitet i prosessen. Vi gjennomfører grundige rekrutteringsprosesser fra A-til-Å og leder ansettelser trygt i hamn for våre kunder. Fra vår base i Haugesundregionen har vi hele Norge som arbeidsplass. Per februar 2019 har våre kunder gitt HAMNØY en gjennom­snitt­lig tilfredshetsscore på 9 av 10 poeng.

Har du et rekrutteringsbehov? Er du i en tankeprosess om fremtidig rekrutteringsbehov? Vi bistår i ansettelser på alle nivå i en organisasjon. Ta kontakt med oss i dag. Vi snur oss raskt rundt for våre kunder.

Rådgiver / hodejeger, Jan Tore Hamnøy, tlf. 411 02 200, jth@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Pål Christian Meyer, tlf. 416 68 192, pm@hamnoy.no
Rådgiver / hodejeger, Tuva Kvalevaag Simensen, tlf. 476 54 882, tks@hamnoy.no
Researcher / markedsfører, Bjørg Hildrum Saltveit, tlf. 907 37 254, bhs@hamnoy.no

 

Les hele rapporten her: experis.no

Derfor er ikke Employer Branding en “hype”

Er du opptatt av å vedlikeholde eller styrke omdømmet til din bedrift? Da vil det være nyttig å fokusere på employer branding. I denne artikkelen tar vi deg gjennom det effektfulle skjæringspunktet mellom HR og markedsføring.

Employer Branding
Photo by Ian Schneider on Unsplash

Employer branding er kort fortalt en viktig del av det totale omdømme av organisasjonen som arbeidsgiver. Det handler om selskapets identitet, kultur og verdi i arbeidsmarkedet. I bunn og grunn dreier det seg om å beholde ansatte og samtidig tiltrekke seg nye attraktive kandidater.

Rekrutteringsprosessen som markedskanal

Rekrutteringsprosessen gir oss gode muligheter til å kommunisere et positivt budskap ut i markedet, uten at det skal bli oppfattet som reklame. Dette er en unik kanal hvor man kan kommunisere innhold til et publikum som lytter. Innholdsmarkedsføring er i vinden som aldri før, og er veldig effektfullt når man treffer riktig målgruppe. I en stillingsannonse har du et lydhørt publikum som allerede er interessert i det som skal formidles. Dette er en unik mulighet til å kommunisere, involvere og engasjere. Gjennom utlysningen vil du kunne gi mottakeren et innblikk i bedriftens verdier, historie og  visjon. Videre vil en god prosess kunne styrke omdømme ditt som arbeidsgiver – som igjen kan gi positive effekter til bedriftens totale omdømme.

Gjennom rekrutteringsprosessen har du relativt god kontroll på å vise frem din bedrift. Men det er viktig å være klar over at en dårlig prosess vil kunne være skadelig for omdømme ditt. Et velkjent fenomen i bransjen er at man ofte opplever at én misfornøyd kandidat vil dele sin negative opplevelse med ti andre personer, mens én fornøyd kandidat deler med én annen person (1:10-forhold).

Bygge bro mellom HR og marked

Et godt omdømme er sammensatt av hvordan ulike interessenter oppfatter bedriften din. Det kan være kunder, samarbeidspartnere, ansatte, potensielle kandidater, markedet, konkurrenter osv. Tradisjonelt sett har markedsfunksjonen ivaretatt alt som har med omdømmebygging å gjøre – men i økende grad ser vi at større selskaper satser mer og mer på employer branding og bygger en bro mellom marked og HR.

HR har en viktig funksjon i å forstå hva de ansatte trenger, å bygge identitet og å skape en god bedriftskultur. Markedsfunksjonen har opprinnelig ivaretatt alt av kommunikasjon til markedet med et kommersielt perspektiv. Et avvik fra den reelle bedriftskulturen, identiteten og det som presenteres i markedet vil gi urealistiske forventninger, kan skape konflikter, gjennomtrekk av personale, og andre negative konsekvenser som kan koste dyrt. Nettopp derfor bør HR og marked jobbe sammen for å lage en employer branding-strategi som gjenspeiler selskapets strategi, visjon, misjon og verdier. Det som kommuniseres ut må være ekte, slik at ansatte kjenner seg igjen i presentasjonen. Man må rett og slett holde det man lover.

Rød tråd fra rekruttering til utvikling

På samme måte som strategien til selskapet legger føringer for markedskommunikasjonen vil employer branding legge føringer for rekruttering, utvikling og politikk i selskapet. Alt må henge sammen. I en rekruttering blir det derfor viktig å vurdere hvor godt en kandidat passer inn med kulturen og verdiene til selskapet. Det er vanskelig å endre personligheten og motivasjonsdrivere til en person. Motiveres du av tjene penger og makt, vil man kanskje ikke trives like godt i en veldedig organisasjon hvor altruisme er det som verdsettes, og motsatt. Får man inn personer som trives i organisasjonen, som motiveres og drives av de samme tingene som organisasjonen verdsetter og belønner, vil man øke prestasjonen til de ansatte. Dette vil gi positive resultater på bunnlinjen.

En feilansettelse er kostbart. Ser man på de direkte effektene som lønn og utgifter til rekruttering er disse høye i seg selv. Men de indirekte effektene kan være vel så kostbare og ha negative ringvirkninger i hele organisasjonen. Det kan være tapt produktivitet, negativitet og uro i organisasjonen, som i verste fall kan føre til tap av omdømme. Dette er bare konsekvenser som er i sving dersom du ansetter feil person.

Konsekvensene av en god ansettelse er derimot en mulighet til å få inn et talent som kan presterer bedre enn forventet, gi økt produktivitet og inntjening til selskapet.

Det er fort gjort å fokusere på det vi kan tape på å gjør feil – men tenk alt det vi har å vinne på å gjøre det riktig.

Økt kapasitet og god vekst. Slik gikk det for HAMNØY i 2018.

I 2018 har vi latt virksomheten vokse fra fire ansatt til seks for å bygge et solid og kompetent team. Vi består nå av fem hodejegere og en researcher / markedsfører, både for kunder på Haugalandet og i resten av landet. Satsingen har gjort at vi har blitt en enda mer robust, fleksibel og effektiv samarbeidspartner for våre kunder, noe som har vært avgjørende for den gode utviklingen i oppdrag det siste året.

Team Hamnøy

HER ER LITT AV DET SOM HAR SKJEDD HOS HAMNØY I 2018:

  • Vi har i løpet av året utvidet teamet fra fire til seks ansatte. Ansatt nummer fem startet 1. oktober 2018 og ansatt nummer seks starter hos oss ca. 1. mars 2019. I 2018 engasjerte vi i tillegg for første gang en praktikant. Praksisperioden varte i fire måneder.
  • Antall jobbsøkere: Ca. 2.000
  • Fra 2017 til 2018 har vi en økning på 50 prosent i antall rekrutteringsprosesser fra A-til-Å. I 2018 har vi samlet vært engasjert i 110 ansettelser.
  • Siden starten for ca. fire år siden har vi samlet 81 kunder. I 2018 har vi blant annet blitt godt kjent med 30 nye kunder
  • Med base i Haugesundregionen har vi hele Norge som arbeidsplass. 58 prosent av våre oppdrag i 2018 er i Haugesund-regionen. Våre øvrige oppdrag er spredt over hele Norge. I år har vi vært engasjert i rekrutteringsprosesser fra Lyngen i nord til Risør i sør. I 2018 har vi også bistått en av våre kunder med rekrutteringsbehov i Canada og Sverige. Se noen av våre kunder her
  • Et delmål for 2018 var å få mer erfaring med rekrutteringsbistand til offentlig sektor. I 1. kvartal 2018 bisto vi Karmøy kommune i ansettelsen av ny teknisk sjef. Vi fikk gode tilbakemeldinger på vårt arbeid, les gjerne utsagn fra oppdragsgiver her
  • Vekst er ikke et mål i seg selv, men en konsekvens av god innsats og gode ansettelser. Vi har vokst kontrollert og stegvis, og har en god, ryddig og sunn økonomi, noe som er viktig både for våre kunder, kandidater, leverandører, ansatte, eier og samfunnet. Vi har et langsiktig perspektiv i alt vi foretar oss.
  • I 2018 har vi opprettholdt en stabil og god kundetilfredshet på 9 av 10 poeng
  • Vi får gode tilbakemeldinger fra kandidater i våre kandidatundersøkelser. Vi scorer høyt i alle deler av prosessen, men spesielt godt på tilgjengelighet, informasjon underveis i rekrutteringsprosessen og intervjuopplevelse
  • Vi investerer kontinuerlig i aktuell og nødvendig fagkompetanse, både innen rekruttering og markedsføring. I 2018 har vi gjennomført kursing og sertifisering som gjør at alle våre ansatte nå er sertifiserte testbrukere i de aktuelle verktøyene vi benytter i våre prosesser. To medarbeidere er sertifisert som rekrutterer i henhold til DNV-GL-standard for rekrutterere.
  • Vi har i år oppnådd en betydelig vekst for vårt nettsted Hamnoy.no:
    • Unike brukere – samlet hele året: 60.500 (33.000 i fjor)
    • Antall økter – samlet hele året: 87.600 (50.700 i fjor)
    • Antall sidevisninger – samlet hele året: 129.500 (107.300 i fjor)
  • Over 1.700 personer følger nå HAMNØY på LinkedIn og samlet har vi som rådgivere og firma et stort nettverk på Linkedin med mer enn 20.000 personer i vårt nettverk. Jan Tore har over 11.250 personer i sitt nettverk på Linkedin, mens hodejeger Pål Christian har mer enn 10.500 i sitt nettverk. Tuva, Else-Margrete og Bjørg er alle svært aktive på Linkedin og utvider sitt nettverk dag for dag. Inviter oss gjerne inn i ditt nettverk og legg til vårt firma i sosiale medier for å holde deg oppdatert om aktuelle stillinger og relevant nytt
  • Vår Facebook-side har rett i overkant av 2.300 følgere. Slå gjerne følge du også
  • Vi har mer enn 500 mottakere av vårt e-nyhetsbrev – og antall abonnenter stiger ukentlig
  • På Twitter har vi i dag 254 følgere – og vår Instagram-konto har 657 følgere
  • i 2018 har vi lagt ned et solid arbeid i å formalisere og profesjonalisere våre rutiner knyttet til behandling av personopplysninger. I sommer lanserte vi vår oppdaterte personvernerklæring og arbeidet med å forberede GDPR har vært bevisstgjørende, nyttig og utviklende for vårt rekrutteringsteam. I praksis handler personvern om gode holdninger, riktig adferd og gode rutiner.
  • I februar samlet vi vårt team i nye og moderne kontorlokaler i kontorbygget LØÅ i Tysvær. I oktober utvidet vi arealet med et nytt møterom.
  • Hamnøy AS ble etablert av Jan Tore Hamnøy i desember 2014. Vi kan se tilbake på fire år med jevn og god vekst i kunder, inntekter, resultat og ansatte. I 2018 har vi omstrukturert eierskapet og etablert Hamnøy Holding AS med Hamnøy AS som et heleid datterselskap. Les om endringen her
  • Vi har forventninger til 2019 – og ser frem til å bli kjent med nye mennesker – både nye kunder og kandidater. Vi ser frem til å forsterke og videreutvikle vår relasjon med våre kunder – og hjelpe våre kunder trygt i hamn med avgjørende rekrutteringer også i det nye året.

Vår målsetning for 2019 er enkel, men klar: Vi skal bli enda bedre til å levere god rekruttering til enda flere. Vi skal være fremtidsorienterte og klar for å møte de utfordringene som måtte komme.

På full fart inn i 2019 jobber vi med 16 aktuelle stillingsmuligheter. Kanskje en av disse er aktuell for nettopp deg? Sjekk ut mulighetene og ta kontakt om du er interessert i dialog med oss om nye jobbmuligheter.

Har du et rekrutteringsbehov? Ta kontakt – så avtaler vi en samtale.